عصر بازار

رونق تولید و کاهش آثار تورمی با اجرای طرح زنجیره تامین مالی

عصر اعتبار- یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه طرح زنجیره تامین مالی سبب رشد اقتصادی و رونق تولید می‌شود، گفت: در روش طرح زنجیره تامین مالی، تولید بدون نیاز به سرمایه در گردش، تامین مالی شده و رونق می‌یابد و نقدینگی و آثار تورمی هم کم می‌شود.

رونق تولید و کاهش آثار تورمی با اجرای طرح زنجیره تامین مالی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، طرح تامین مالی «زنجیره تامین (SCF)» در آذرماه 1400 از سوی مدیریت عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی ابلاغ شد. بانک مرکزی طرح زنجیره تامین (SCF) را به‌کارگیری روش‌ها و عملیات تامین مالی و کاهش ریسک در جهت بهینه‌سازی مدیریت سرمایه در گردش و نقدینگی جریان یافته در فرآیندها و مبادلات زنجیره تامین تعریف کرده است.

    «علیرضا زمانی» کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره این طرح، گفت: در طرح تامین مالی، زنجیره بدهی‌ها با یک جریان مالی تسویه و دیون پرداخت می‌شود.

    این کارشناس تامین مالی زنجیره توضیح داد: در طرح مالی زنجیره تامین در صدد هستیم در زنجیره ارزش موجود در کشور، جریان بدهی‌ها را به صورت اعتباری کنیم به این معنی که بدهی‌ها به واسطه اعتبار پرداخت شود.

    وی افزود: در کشور یکسری زنجیره ارزش وجود دارد و ممکن است در ابتدای زنجیره یک نهاد دولتی خرید کند و آخر زنجیره نیز تخصیص ارز توسط دولت انجام شود (مثل خرید مرغ)، دولت می‌تواند ابتدای زنجیره اعتباری را تزریق کند و در آخر زنجیره اعتبار تزریق شده را پس بگیرد، بدون اینکه نقدینگی ایجاد شود.

    ابزارهای تامین مالی زنجیره، نوین و نوپا است

    زمانی با بیان اینکه ابزارهای تامین مالی زنجیره، در دنیا و کشور ما نوین و نوپا هستند، افزود: در کشور سیاست‌های ما انقباضی است و چون اعطای تسهیلات بانکی محدود شده در نتیجه بنگاه‌های اقتصادی سرمایه در گردش کافی ندارند و در این روش تامین زنجیره تامین گزینه خوبی است تا از رکود و از کاهش و توقف تولید بنگاه‌ها جلوگیری کند.

    وی تاکید کرد: تامین مالی زنجیره نه‌تنها مانع رکود و کاهش تولید می‌شود، بلکه نوعی کارت اعتباری است که به تامین مالی تولید وصل می‌شود.

    کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در کشور دو زنجیره ارزش و تامین هستیم، گفت: زنجیره تامین در واقع گردش مواد و موجودی کالاهاست و زنجیره ارزش علاوه بر گردش موجودی، گردش اطلاعات و جریان مالی هم دارد.

    وی تاکید کرد: طرح تامین مالی زنجیره تامین به دنبال این است تا زنجیره تامین به زنجیره ارزش متصل شود.

    به گفته زمانی، مزایای تامین مالی زنجیره این است که ابتدا تولید اتفاق می‌افتد (رونق می‌گیرد)، سپس نقدینگی به وجود می‌آید و این طرح آثار غیر تورمی دارد.

    این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در کشور می‌توان به کمک ابزار برات، اوراق گام و ال سی (LC) داخلی نوعی ترکیب و گردش زنجیره تامین مالی تولید کرد.

    به گزارش ایرنا، بر اساس این گزارش از مزایای طرح تامین مالی زنجیره تامین برای بنگاه‌ها می‌توان به تسریع و تسهیل فرآیند تامین مالی سرمایه در گردش، کاهش نیاز به دریافت تسهیلات جدید سرمایه در گردش، تقویت روابط پایدار بین تولیدکننده و تامین‌کننده و کاهش هزینه تامین مالی و کاهش هزینه تمام‌شده محصول اشاره کرد. همچنین بانک‌ها از جهت کاهش مطالبات غیرجاری بانک‌ها، بهبود جریان درآمدی بانک‌ها و پایدارسازی ترازنامه بانک‌ها از اجرای این طرح منتفع می‌شوند. در عین حال، کاهش انحراف منابع و افزایش کارآیی تخصیص منابع مالی و افزایش شفافیت و نظارت‌پذیری جریان مالی اقتصاد جزو مزیت‌های این طرح برای اقتصاد کلان است.

    سیاست‌گذار از طریق توسعه نظام تامین مالی زنجیره تامین اهدافی همچون بهینه‌سازی سرمایه در گردش، تامین نیاز نقدینگی تولیدکنندگان، بهبود ارتباط بین اجزای زنجیره، افزایش پایداری زنجیره تامین و کاهش هزینه تمام‌شده محصول و افزایش سود شرکت‌ها را دنبال می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی