عصر بازار

رشد بی‌سابقه پس‌انداز در بانک‌های عربستان

عصر اعتبار- بانک‌های عربستان سعودی شاهد رشد بی‌سابقه پس‌انداز و گسترش وام هستند.

رشد بی‌سابقه پس‌انداز در بانک‌های عربستان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بر اساس داده‌های منتشر شده توسط بانک مرکزی عربستان سعودی که به نام سما نیز شناخته می‌شود، شهروندان سعودی در ماه آگوست افزایش قابل توجهی در عادات پس‌انداز خود نشان دادند و به بالاترین نرخ پس‌انداز در بیش از یک دهه دست یافتند.

    در این گزارش آمده است که عرضه پول عربستان سعودی نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد افزایش یافت که بیشترین رشد سالانه را از آگوست 2014 نشان می‌دهد؛ عرضه پول شامل ارز خارج از بانک‌ها، سپرده‌های تقاضا، سپرده‌های مدت‌دار و پس‌انداز و سایر سپرده‌های شبه پولی است.

    بیشترین افزایش در حساب‌های مدت‌دار و پس‌انداز مشاهده شد که نسبت به ماه آگوست سال قبل 54.17 درصد افزایش یافت. همچنین این رقم صعودی به‌عنوان یک توسعه سالانه بی‌نظیر برای این دسته حساب‌ها در نظر گرفته می‌شود.

    سپرده‌های مدت‌دار در ماه آگوست به 809 میلیارد ریال سعودی (215.66 میلیارد دلار) افزایش یافتند که نشان دهنده افزایش قابل توجهی از 525 میلیارد ریال سعودی ثبت شده در همین ماه سال قبل است.

    شایان ذکر است، نسبت سپرده‌های مدت‌دار در کل عرضه پول به بالاترین حد خود در بیش از یک دهه گذشته رسیده است و درصد سهم سپرده‌های مدت‌دار در کل عرضه پول در ماه آگوست به 30.27 درصد رسید.

    در مقایسه این ارقام با مدت مشابه سال قبل، سپرده‌های مدت‌دار تنها 21.5 درصد از کل عرضه پول را به خود اختصاص داده‌اند، در حالی که رقم ثبت شده برای سپرده‌های تقاضا 57.2 درصد بوده که کاهش سالانه 5.52 درصدی را نسبت به آگوست قبل تجربه کرده است و به 1.32 تریلیون ریال سعودی رسیده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی