عصر بازار

قرارداد عربستان با کشورهای آفریقایی چه بود؟

عصر اعتبار- عربستان سعودی طی کنفرانس ویژه با کشورهای آفریقایی قراردادهایی به ارزش دو میلیارد ریال عربستان (۵۳۳ میلیون دلار) امضا کرد تا روابط عربستان با این قاره را تقویت کند؛ این قرارداد بخش‌های انرژی، جاده‌ها و بهداشت را پوشش می‌دهد و از طریق صندوق توسعه عربستان تامین مالی می‌شود.

قرارداد عربستان با کشورهای آفریقایی چه بود؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، کنفرانس اقتصادی عربستان سعودی-عربی-آفریقایی که در ریاض برگزار شد، شاهد امضای یادداشت‌های تفاهم متعدد و لغو ممنوعیت واردات گوشت قرمز از آفریقای جنوبی توسط عربستان بود.

    علاوه بر معاملاتی که توسط عربستان سعودی رهبری می‌شود، گروه هماهنگی عربی که متشکل از صندوق‌های توسعه مختلف از سراسر منطقه، بانک توسعه اسلامی و سازمان کشورهای صادرکننده نفت است نیز 50 میلیارد دلار برای کمک به توسعه در آفریقا متعهد شد که تا پایان سال 2030 تحویل داده می‌شود.

    محمد الجدان، وزیر دارایی عربستان سعودی، اهمیت بسیار قراردادهای امضا شده را ستود و گفت: شراکت ما با کشورهای آفریقایی قوی و همیشه در حال رشد است. آفریقا در انرژی، آموزش و کشاورزی یک مقصد و شریک سرمایه‌گذاری قوی است.

    الجدان همچنین خواستار ایجاد یک کرسی اضافی برای آفریقا در هیأت اجرایی صندوق بین‌المللی پول برای تقویت صدای این قاره در مجامع جهانی شد.

    تقویت مشارکت‌های صنعتی، معدنی و تجاری در کنار انرژی پایدار، امنیت غذایی و سرمایه‌گذاری در توسعه کسب‌وکار، زیرساخت‌ها و سرمایه‌های انسانی یکی از محورهای مورد بحث در کنفرانس بود.

    به گزارش آژانس خبری عربستان سعودی، تجارت بین پادشاهی عربستان و آفریقا طی پنج سال گذشته شاهد رشد قابل توجهی بوده است، به‌طوری‌ که صادرات غیرنفتی به این قاره با نرخ رشد سالانه 5.96 درصد از سال 2018 تا 2022 افزایش یافته و به 31.94 میلیارد ریال عربستان رسیده است.

    فعالیت‌های صنعتی و معدنی منجر به صادرات غیرنفتی عربستان به آفریقا می‌شود که بخش‌های شیمیایی و پلیمری در صدر قرار دارند و پس از آن بسته‌بندی، مصالح ساختمانی و محصولات غذایی قرار گرفتند. واردات از آفریقا شامل بخش‌های مختلفی از جمله فلزات گرانبها و جواهرات است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی