عصر بازار

اعطای مجوز مشاغل خانگی به نوجوانان کارآفرین

عصر اعتبار- رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی بر لزوم ورود مشاغل خانگی به عرصه‌های جدید و نوآورانه تاکید کرد و گفت: درصددیم به متقاضیان گروه سنی ۱۵ تا ۱۸ سال در قالب کارآفرینی نوجوانان مجوز مشاغل خانگی اعطا شود.

اعطای مجوز مشاغل خانگی به نوجوانان کارآفرین
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، اشتغال خانگی از جمله شیوه‌های موثر برای کسب درآمد و اشتغالزایی به شمار می‌رود که در بسیاری از کشورها به منبع مهمی برای درآمد خانوارها تبدیل شده است. شیوه اشتغال خانگی و زنجیره اتصال تولیدات خانگی در بیشتر کشورهای توسعه یافته از درون خانه‌ها و در قالب انعقاد قرارداد کار میان واحدهای بزرگ و متوسط تولیدی جریان می‌یابد. افراد با کار در خانه در کنار دیگر اعضاء ضمن افزایش سطح درآمد و توسعه کسب و کار خود می‌توانند به اقتصاد و افزایش رفاه خانوار کمک کنند.

    مشاغل خانگی هر نوع فعالیت اقتصادی است که در فضای منزل و با سرمایه اندک قابل راه اندازی است. این شغل‌ها به دلیل ماهیت خود به فضای زیادی نسبت به سایر کسب و کارها نیاز ندارند و اکثر گروه‌های هدف مشاغل خانگی را کارآفرینان، زنان سرپرست خانوار، معلولان، بازنشستگان و روستاییان تشکیل می‌دهند.

    از نگاه کارشناسان ‌مشاغل خانگی نقطه شروع مناسبی برای راه اندازی یک کسب و کار به ویژه برای جوانان جویای کار و فارغ التحصیلان به شمار می‌رود چرا که با کمترین هزینه و بیشترین ارزش افزوده می‌توان اشتغال خانگی را تجربه کرد و به درآمد رسید.

    در همین راستا آزیتا همتیان ـ‌ رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تخصیص 70 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای توسعه مشاغل خانگی کشور در سال گذشته و امسال خبر داد و با اشاره به رقم مطلوب این تسهیلات نسبت به سالهای گذشته اظهار کرد: با تخصیص این اعتبار از سوی بانک مرکزی، تلاش کردیم که همه استان‌ها زیر پوشش قرار گیرند، هرچند میزان درخواست‌ها زیاد است و شاید کفاف همه آنها را ندهد.

    به گفته وی، 30 هزار میلیارد ریال از تسهیلات مذکور مربوط به سال 1401 است که با رشد خوب مشاغل خانگی و ورود فعالان اقتصادی به ویژه بانوان به این عرصه امسال 40 هزار میلیارد ریال تسهیلات از سوی بانک مرکزی پرداخت شد.

    رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی برخی از دغدغه‌های فعالان مشاغل خانگی در حوزه نظام بانکی را ضمانت‌ها و دیرپرداخت شدن تسهیلات دانست و گفت: بازار و فروش هم یکی از دغدغه‌های فعالان این عرصه است که وزارت کار برای حل این مشکل برنامه‌هایی را در دستور کار دارد.

    اعطای مجوز مشاغل خانگی به نوجوانان کارآفرین

    همتیان درعین حال به نقش مشاغل خانگی در اقتصاد و اشتغال کشور اشاره کرد و گفت: دولت سیزدهم در دو سال اخیر رویکردها نسبت به مشاغل خانگی را تغییر و با برداشتن موانع پیش روی این مشاغل، میزان تسهیلات بانکی در این حوزه را افزایش داد. در حال حاضر توسعه و حمایت از مشاغل خانگی از جمله سیاست‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که بر اساس آن بیش از 700 شبکه زنجیره تامین مشاغل خانگی در سراسر کشور ایجاد شده است.

    در حال حاضر 95 درصد از رشته‌ها و مشاغل خانگی در کشور ثبت محور است که از طریق الکترونیکی ثبت می‌شود تا به کوتاه شدن فرایندهای اداری منجر شود.

    فتح الله بیات - فعال حوزه کار در گفت‌وگو با ایسنا، کاهش هزینه‌ها در بخش مشاغل خانگی را یک امتیاز مهم برای کسب و کارهای خانگی می‌داند و می‌گوید: افراد در دون منازل خود با هزینه بسیار پایین کسب و کار خانگی راه‌اندازی می‌کنند و به عرضه و فروش محصولات خانگی می‌پردازند.

    او می‌گوید: در مشاغل خانگی هزینه‌های جانبی نظیر اجاره مغازه،‌ هزینه رفت و آمد و پرداخت مالیات وجود ندارد و خانواده‌ها می‌توانند با سرمایه اندک هم یک شغل خانگی ایجاد و درآمدزایی کنند.

    به گفته بیات مشاغل خانگی جزو مشاغل زودبازده به شمار می‌رود که می‌تواند به رفاه و اقتصاد خانواده کمک کند.

    در طول دو سال فعالیت دولت سیزدهم بیش از 250 هزار شغل خانگی ایجاد شده و رشته‌های مشاغل خانگی به بیش از 600 هزار رشته افزایش یافته است. طبق آمارها در هفت ماهه سال 1402 بیش از 85 هزار شغل خانگی ایجاد و 128 هزار مجوز مشاغل خانگی صادر شده است.

    وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درصدد است تا با ایجاد سکوهای فروش مجازی محصولات خانگی و بازارسازی مشاغل خانگی گام بزرگی در جهت حمایت از صاحبان مشاغل خانگی بردارد.

    به گزارش ایسنا، در جریان بررسی لایحه هفتم توسعه نمایندگان مجلس تصویب کردند که اعطای تسهیلات به متقاضیان راه‌اندازی کسب و کارهای خانگی و خُرد صرفا بر مبنای اعتبارسنجی و اخذ سفته از متقاضی انجام شود. امسال مبلغ 4000 میلیارد تومان تسهیلات برای ایجاد و توسعه مشاغل خانگی از سوی بانک مرکزی درنظر گرفته شده که نسبت به سال گذشته 33 درصد رشد داشته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو