عصر بازار

عضو اتاق بازرگانی ایران:

بانک مرکزی توان رصد و مدیریت بازار ارز را دارد

عصر اعتبار- عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: بانک مرکزی با استفاده از افراد متخصص و کارآمد به خوبی در حال رصد و مدیریت بازار پولی و ارزی کشور است.

بانک مرکزی توان رصد و مدیریت بازار ارز را دارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی ایران در خصوص قانون جدید بانک مرکزی و تاثیر آن در افزایش قدرت مدیریت بازار ارز گفت: بی تردید تصویب قانون جدید و به تبع آن افزایش اختیارات و استقلال بانک مرکزی حتما در مدیریت بازار ارزی و پولی کشور تاثیرگذار است. خوشبختانه بانک مرکزی افراد کارشناس و متخصصی را در اختیار دارد که به خوبی بازار و شرایط موجود را رصد می‌کنند و به دنبال آن می‌دانند که باید چه تصمیماتی را اتخاذ و اجرایی کنند.

    این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی نباید صندوق دولت باشد، گفت: وقتی که ما از استقلال عمل بانک مرکزی حرف می‌زنیم بدان معناست که این نهاد پولی بانکی باید بتواند با تکیه بر اختیارات کافی، برنامه‌های خود را اجرایی کند. در واقع بانک مرکزی نباید صندوق دولت باشد، بلکه باید تصمیمات تخصصی خود را تدوین و بطور مستقل پیاده کند. این در حالیست که هم اکنون بسیاری از برنامه‌های بانک مرکزی ابتدا به دولت می‌رود تا دولت نیز با توجه به شرایط، این تصمیمات را تایید کرده یا تغییر دهد.

    عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: بانک مرکزی بدنه تخصصی و مجربی دارد و به همین دلیل است که بسیاری معتقدند بانک مرکزی نباید به عنوان صندوق دولت عمل کند. مطمئنا بانک مرکزی زمانی می‌تواند نقش مهم و تاثیرگذار خود در مدیریت پولی و ارزی و بانکی کشور را به خوبی ایفا کند که تصمیماتش در دولت با تغییر مواجه نشود و با اختیارات و استقلال عمل کافی وارد میدان شود.

    دانشمند از بورس و بانک مرکزی به عنوان دو بال اقتصادی کشور یاد کرد و گفت: به نظر من این دو نهاد مالی باید حتما بطور مستقل عمل کنند تا بهترین عملکرد را داشته باشند. البته تاکید بر استقلال عمل بانک مرکزی در حالی مطرح می‌شود که این نهاد باید در مواقع لزوم هم در خصوص مسایل و اتفاقات مختلف پاسخگو باشد و بتواند از عملکرد و برنامه‌های خود دفاع کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی