عصر بازار

همکاری بانکی با «بریکس» گسترش خواهد یافت

عصر اعتبار- معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه از ارائه بخشنامه به برخی وزارت خانه ها برای پیگیری و گسترش روابط اقتصادی با سازمان «بریکس» خبر داد.

همکاری بانکی با «بریکس» گسترش خواهد یافت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از صدا و سیما،‏ مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به عضویت ایران در سازمان بین المللی «بریکس» گفت: از اول ژانویه 2024، عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در این سازمان بین‌المللی اعلام شد.

    به گفته صفری‏، در اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی چند عضو جدید به این سازمان بین‌المللی اضافه شد که شامل ایران عربستان، امارات، آرژانتین، اتیوپی و مصر می باشد. اهدافی که بریکس در پی آن است چند جانبگرایی و مقابله با یک جنبه‌گرایی بعضی قدرت‌هاست. همین امر باعث تمایل برخی کشورها برای حضور در این گروه است.

    صفری افزود: این سازمان در بخش‌های مختلف سیاسی، امنیتی و به ویژه اقتصادی و مالی دارای برنامه بوده و نشست‌هایی را به صورت مداوم برگزار می‌کند. بانک بریکس به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های اقتصادی این گروه، پیشنهادهای کشورهای عضو را بررسی و به متقاضیان پروژه‌های مشترک، وام اعطا می‌کند. به عنوان مثال، تمایل ایران هند و روسیه برای اجرای یک راهگذر مشترک و ارائه درخواست برای تامین مالی‏ در بانک بریکس، در نشست‌های این سازمان بررسی و برای اجرای پروژه، کمک‌های مالی در نظر گرفته می‌شود.
    معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در ادامه گفت: در سال جاری روسیه رئیس دوره‌ای سازمان بریکس است. امسال حدود 230 رویداد مختلف برای ارائه در سازمان پریکس مطرح شده است. از جمله در حوزه‌های بانکی، مالی، ارزهای دیجیتال و ارتباطات دیجیتال.
    صفری با اشاره با اینکه ارائه پیشنهاد و پروپوزال در حوزه‌های مختلف و ارائه در نشست‌های این سازمان در دستور کار دولت قرار گرفته‏،‏ افزود: به تازگی برنامه‌هایی برای گسترش همکاری با سازمان بریکس به صورت بخشنامه به وزارت‌خانه های مربوط ارائه شده است.

    به گفته صفری، در جلسات ستاد هماهنگی اقتصادی وزارت امور خارجه با این وزارتخانه‌ها و گروه‌ها جلسه تشکیل شده و مسائل ریز این برنامه‌ها بررسی و پیگیری خواهد شد.
    معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در پایان گفت: از آنجایی که برای برخی زیرساخت‌های مشترک با کشورهای عضو بریکس نیاز به تامین مالی است، پیگیری برای دریافت وام از بانک بریکس یکی از سودهای همکاری با این سازمان است. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز از سازمان بریکس تقاضای خرید سهم داشته است که قرار است به زودی به انجام برسد.

    گفتنی است‏ گروه بریکس، در ابتدا شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی بود، در ماه آگوست گذشته از شش کشور دیگر دعوت کرد تا به این گروه بپیوندند؛ گروهی که هدف آن مقابله با سلطه نظم جهانی به رهبری آمریکاست. روسیه گروه بریکس را در سال 2009 تأسیس کرد و در حال حاضر 42 درصد از جمعیت جهان، 30 درصد از جغرافیای جهانی و 24 درصد از تولید اقتصادی جهانی را تشکیل می دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی