عصر بازار

بازگشت اعتبار به چک با کمک اجرای قانون جدید

عصر اعتبار- کارشناس امور چکی گفت: آمار‌ها نوید دهنده بازگشت اعتبار به چک به عنوان یکی از مهم‌ترین اسناد تجاری مورد استفاده در فضای اقتصادی و کسب و کار است.

بازگشت اعتبار به چک با کمک اجرای قانون جدید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان محمد نوری کارشناس امور چکی گفت: با توجه به این که در ماه‌ها و سال‌های اخیر شاهد اجرا شدن اصلاح قانون صدور چک مصوب سال 97 هستیم، آمار‌های نازل بر چک‌های برگشتی و مبادله شده نشان دهنده کاهش قابل توجه ریسک معاملات مبتنی بر چک است. به شکلی که در گذشته قبل از قانون جدید به طور مثال از هر 100 چک حدود 15 چک برگشت می‌خورد ولی اکنون از 100 چک حدود 8 چک برگشت می‌خورد.

    این کارشناس امور چکی اظهار کرد: حدودا می‌توان گفت نسبت چک‌های برگشتی به چک‌های مبادله‌ای از حیث تعداد و ارزش 50 درصد کاهش داشته که این نوید دهنده بازگشت اعتبار به چک به عنوان یکی از مهم‌ترین اسناد تجاری مورد استفاده در فضای اقتصادی و کسب و کار است.

    او در ادامه بیان کرد: آماری هم که اخیرا بانک مرکزی منتشر کرده است به نوعی نشان دهنده ثبات این روند کاهشی است؛ یعنی تقریبا از کانال 15 درصد برگشتی به کانال زیر 10 درصد رسیدیم. بسیار جای امیدواری وجود دارد که این روند ادامه دار باشد و اگر قانون چک با همکاری بانک مرکزی و قوه قضائیه به شکل کامل اجرایی شود چه بسا شاهد کاهش بیشتر نسبت چک‌های برگشتی با چک‌های مبادله شده باشیم.

    بانک مرکزی به تازگی اعلام کرد، در آذرماه سال 1402، بیش از 7 میلیون و 900 هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر 5253 هزار میلیارد ریال مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد، 0.1 درصد کاهش و از نظر مبلغ، 1 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی