عصر بازار

تعداد ارائه دهندگان خدمت چک دیجیتال در شبکه بانکی به ۱۴ عدد می‌رسد

عصر اعتبار- سه بانک ملی، آینده و سپه آزمایشات خود را با موفقیت به اتمام رسانده‌اند و مراحل اتصال آن‌ها به سامانه چکاد طی روز‌های آتی عملیاتی می‌شود.

تعداد ارائه دهندگان خدمت چک دیجیتال در شبکه بانکی به ۱۴ عدد می‌رسد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، چک دیجیتال یکی از گام‌های بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور در راستای ارائه خدمات غیرحضوری است که در آبان ماه سال 1401 از این چک رونمایی شد. در ابتدا سه بانک تجارت، صادرات و پارسیان چک دیجیتال را ارائه می‌کردند؛ اما هم‌اکنون تعداد بانک‌های ارائه دهنده چک دیجیتال به 11 عدد رسیده است و در این باره 3 بانک نیز آزمایشات خود را با موفقیت به اتمام رسانده‌اند و مراحل اتصال آن‌ها به سامانه چکاد طی روز‌های آتی عملیاتی می‌شود.

    سامانه چکاد با هدف ایجاد بستر امن بین بانکی جهت ارائه چک دیجیتال و برطرف نمودن مشکلات چک‌های فیزیکی ایجاد شده است و بانک‌ها با بهره‌گیری از سرویس‌های ارائه شده توسط این سامانه می‌توانند سرویس‌های چک دیجیتال را برای مشتریان خود عرضه کنند که هم اکنون 11 بانک صادرات، تجارت، پارسیان، رفاه، کشاورزی، پاسارگاد، رسالت، ملت، گردشگری، توسعه صادرات و توسعه تعاون به سامانه چکاد (سامانه چک امن دیجیتال) متصل شدند.

    سه بانک ملی، آینده و سپه نیز آزمون‌های خود را با موفقیت به اتمام رساندند و طی روز‌های آتی خدمت چک دیجیتال را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند، دو بانک مسکن و خاورمیانه نیز درحال نهایی کردن آزمون‌های خود هستند تا به بانک‌های دارنده چک دیجیتال اضافه شوند. با اتصال این بانک‌ها تعداد ارائه دهندگان خدمت چک دیجیتال در شبکه بانکی به 14 عدد می‌رسد.

    چک دیجیتال سرعت، دقت و امنیت بیشتری در عملکرد و نقدشوندگی نسبت به چک‌های کاغذی دارد و تمام قوانین چک کاغذی برای آن قابل اجرا است و با یک امضای الکترونیکی اعتبار پیدا می‌کند، استفاده از چک دیجیتال تا حد زیادی جرایم بانکی را کاهش داده است.

    خوشبختانه هم اکنون 53 هزار نفر در کشور از چک دیجیتال استفاده می‌کنند و این افراد، 184 هزار برگ چک دیجیتال صادر کرده‌اند که 159 هزار فقره از این چک‌ها تاکنون نقد شده است.

    در پایان باید بگوییم که با ثبت اطلاعات در سامانه چکاد، احتمال برگشت خوردن، کلاهبرداری، جعل چک و از این دست موارد نیز کمتر می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی