عصر بازار

نرخ بهره بانکی باید همراه با نرخ تسهیلات بالا برود

عصر اعتبار- کارشناس اقتصادی گفت: اگر قرار باشد نرخ سود بانکی را افزایش دهیم باید به صورت توامان نرخ تسهیلات را هم افزایش دهیم تا تجربه‌های گذشته تکرار نشود.

نرخ بهره بانکی باید همراه با نرخ تسهیلات بالا برود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، در ویژه برنامه انتخاباتی بالاتر موضوع تعیین نرخ سود بانکی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و نظرات مخالف و موافق این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و اقایان درودیان و الله حسینی به سوالاتی در این مورد پاسخ دادند.

    درودیان گفت: من به این موضوع معتقد نیستم که نرخ سود را متناسب با تورم بالا ببریم. سیاست بالابردن نرخ سود در اقتصاد یک سیاست کوتاه مدت است و متناسب با شرایط موقت اقتصادی اجرا می‌شود. راه‌های اصولی برای مدت برای کنترل تورم سیاست‌های انقباضی مانند کنترل رسد نقدینگی است. اما در شرایطی هستیم که دوبرابر میزان متوسط تورم داریم. افزایش قیمت دارایی‌ها تماما تابع تقاضا نیست و عموما مانند بازار خودرو و مسکن به دلیل بدبینی ایجاد می‌شود. این موضوع روی کالا‌های دیگری سرریز می‌شود.

    او افزود: معتقدم سیاست‌های موجه در طرف تقاضا برای کنترل تورم همان کار‌هایی است که اکنون داریم انجام میدهیم و سیاست انقباضی اجرا می‌کنیم در این شرایط بالابردن نرخ سود بانکی قوز بالای قوز خواهد شد.

    الله حسینی گفت: ما به ازای رشد پول در مقایسه با رشد تولید ناخالص داخلی یک پول اضافی است که باعث تورم می‌شود. تورم میانگین ما ناشی از عوامل پولی است و تورم‌های بالای ما ناشی از عنصر بدبینی و نا اطمینان در اقتصاد است. عدم اطمینان به سیاست گذار باعث می‌شود که کسی تمایل نداشته باشد ریال نگه دارد. یکی مواردی که سیاست گذار اشتباه عمل میکند نرخ بهره است. وقتی نرخ بهره حقیقی منفی بوده معلوم است که مردم ریال نگه نمی‌دارند. وقتی نرخ بهره شما پایین است باعث تضعیف ریال می‌شود و هیچکس تمایلی به نگه داشتن ریال ندارد.

    او افزود: سیاست نرخ بهره تعادل بازار پول را حفظ می‌کند. وقتی نرخ بهره حقیقی منفی است، در واقع داریم میزان پس انداز را کاهش میدهیم و به صورت بلندمدت باعث میشوید می‌شوید تمایل به پس انداز ریال کاهش پیدا کند. در تعیین نرخ سود میتوان میانگین در نظر گرفت، اما باید میانگین 10 سال یا 5 سال اخیر را در نظر بگیریم در میانگین 50 سال اخیر. نرخ بهره حقیقی باید صفر باشد.

    درودیان گفت: من معتقدم اگر هم میخواهیم نرخ بهره را بالا ببریم باید نرخ تسهیلات را بالا ببریم. نرخ تسهیلات وجاهت قانونی دارد. در اقتصاد چیزی به نام عدم اطمینان داریم و نرخ بهره به راحتی بالا می‌رود، اما به راحتی پایین نمی‌آید.

    او افزود: بانک مرکزی تعارض منافع دارد چرا که هم گزارش کننده نرخ سود بانکی است و هم گزارش کننده است و همیشه پایین نرخ را گزارش میکند. بهره‌های بالای بیشتر بانک را به سمت ورشکستگی سوق میدهد. بالابردن نرخ‌های بهره در اقتصاد باید همزمان با نرخ تسهیلات انجام شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی