عصر بازار

تسهیلات بخش صنعت باز هم به هدف گذاری برنامه ششم نرسید

عصر اعتبار- بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی اتاق بازرگانی تهران سهم بخش صنعت و معدن از تسهیلات پرداختی بانک‌ها در هشت ماهه امسال نزدیک به ۳۶ درصد بوده است.

تسهیلات بخش صنعت باز هم به هدف گذاری برنامه ششم نرسید
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، گزارش «اقتصادسنج» معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد از مجموع 2756 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختی به کسب و کارها در 8 ماهه نخست سال 1402 حدود، 990 هزار میلیارد تومان به گروه صنعت و معدن با سهم 35.9 درصدی تخصیص داده شده است.

    همچنین سهم تسهیلات پرداختی به گروه صنعت و معدن در سال 1401 حدود 37 درصد و معادل حدود 1392 هزار میلیارد تومان بوده است.

    بر اساس این گزارش سهم بخش خدمات و کشاورزی از کل تسهلات در مدت یاد شده نیز 41.8 و 6.7 درصد بوده است.

    این در حالی است که طبق قانون برنامه ششم توسعه، بانک مرکزی (شورای پول و اعتبار) مکلف است سیاست های پرداخت تسهیلات بانکی را به گونه ای تنظیم کند که سهم بخش صنعت و معدن از تسهیلات پرداختی سالانه طی اجرای قانون برنامه حداقل 40 درصد باشد.

    البته برنامه ششم توسعه مربوط به سال 1396 تا 1400 بوده که موضوع سهم تسهیلات صنعت و معدن تاکنون محقق نشده است. از طرف دیگر گزارش‌ها حاکی از این است که یکی از مهم‌ترین مشکلات واحدهای راکد در کشور کمبود نقدینگی است. از بین واحدهای احیا شده در سال جاری نیز 50 درصد از واحدهای غیرفعال مشکل کمبود نقدینگی، 16 درصد مشکل نبود تقاضا و بازار، سه درصد مشکلات زیرساختی، سه درصد اختلاف با شرکا، دو درصد مشکل تامین، یک درصد مشکل تامین ماشین آلات و یک درصد مشکلات حقوقی را دلیل توقف فعالیت خود اعلام کرده‌اند.

    از طرف دیگر در سال جاری بسیاری از تولیدکنندگان انتقاداتی نسبت به سیاست‌های انقباضی بانک‌ها در ارائه تسهیلات برای تامین سرمایه در گردش مطرح کرده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی