عصر بازار

کمک به کاهش ریسک با اعتبارسنجی اصولی در نظام بانکی

عصر اعتبار- کارشناس اقتصادی گفت: اعتبارسنجی اصولی و دقیق محور کلیدی است که می‌تواند ریسک اعطای تسهیلات را کاهش دهد.

کمک به کاهش ریسک با اعتبارسنجی اصولی در نظام بانکی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان مهدی میرزایی کارشناس اقتصادی گفت: در خصوص اعتبارسنجی باید در ابتدا این گونه بیان کرد که بانک‌ها مطرح می‌کنند که با این مشکل و خطر مواجه هستیم که تسهیلات گیرنده بازپرداخت تسهیلات خود را نداشته به درستی انجام ندهد. بر این اساس اعتبارسنجی اصولی و دقیق محور کلیدی است که می‌تواند این ریسک را کاهش دهد و گره از مشکلات باز کند.

    این کارشناس اقتصادی در ادامه اظهار کرد: زمانی که این ریسک کاهش یابد به شکل زنجیره وار ریسک‌های مرتبط دیگر در این حوزه هم کاهش پیدا می‌کند و این می‌تواند علاوه بر کاهش ریسک در ابعاد اقتصاد کلان در سرعت بخشیدن به اعطای تسهیلات به ویژه خرد هم حتی موثر واقع شود چرا که بهانه هم کاهش پیدا می‌کند.

    میرزایی همچنین بیان کرد: در کل این که اعتبارسنجی در پرداخت تسهیلات خرد می‌تواند موثر‌تر باشد چرا که بحث عدم بازپرداخت در تسهیلات خرد هم کمتر است و این موضوع بیشتر در حوزه تسهیلات کلان مطرح می‌شود که باید دقت بیشتری در این حوزه شود.

    گفتنی است که 31 خرداد 1402 از سوی بانک مرکزی اعلام شده بود مدل امتیازدهی اعتباری اشخاص حقیقی بازنگری و مورد تصویب شورای سنجش اعتبار قرار گرفته است.

    مدل جدیدی که در تشریح ویژگی‌های آن سروش معاون سابق نظارت بانک مرکزی گفته بود: مدل جدید بر اساس تجربیات جهانی و با استفاده از شاخص‌های بانک جهانی و پنج شرکت معتبر بین المللی در زمینه اعتبارسنجی و مدل سازی بر اساس یادگیری ماشین تهیه شده است و نسبت به مدل قبلی بهبود قابل ملاحظه‌ای داشته است.

    همچنین مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفته بود: پوشش اعتبارسنجی در مدل جدید از 30 درصد به 100 درصد و دقت آن از 60 درصد به حدود 80 درصد می رسد در روش جدید عواملی همچون جرایم راهنمایی و رانندگی، بدهی بانکی و سه جلد محکومیت بانکی بررسی می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی