عصر بازار

عملکرد سازمان فناوری اطلاعات تشریح شد:

اتصال ۹۷.۵ درصدی دستگاه‌های اجرایی کشور به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

عصر اعتبار- معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات در تشریح اهم اقدامات این سازمان در سال گذشته گفت: با اتصال ۹۷.۵ درصد دستگاه‌های اجرایی کشور به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، پارسال بیش از یک‌هزار و ۸۰۰ خدمت به صورت الکترونیکی ارائه شد.

اتصال ۹۷.۵ درصدی دستگاه‌های اجرایی کشور به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا ، «جواد موحد»  به تبیین دستاوردهای حاصل در حوزه‌های مرکز ملی تبادل اطلاعات، ابر دولت، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و پنجره واحد زمین، طی سالی که گذشت پرداخت.

    آماده‌سازی زیرساخت فنی و نرم‌افزاری ابردولت

    وی درباره آماده سازی زیرساخت فنی و نرم افزاری ابردولت بیان‌داشت: زیرساخت یکپارچه دولت هوشمند، مهم‌ترین پروژه دولت تا پنج سال آینده است که در برنامه هفتم توسعه نیز بسیار مورد تاکید و توجه قرار گرفته است.

    وی گفت: در سالی که گذشت با همکاری چند دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های معتبر کشور، پیش‌نویس اسناد، قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های مورد نیاز درباره چگونگی بهره‌برداری از خدمات ابر دولت تدوین شد.

    معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات افزود: در سال 1402 آماده‌سازی زیرساخت فنی و نرم افزاری ابر دولت با هدف پیاده‌سازی و ارائه خدمات ابری به‌منظور مهاجرت دستگاه‌ها از دیگر اقداماتی بود که انجام شد.

    وی ادامه‌داد: در ماده 107 قانون برنامه هفتم توسعه، وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی موظف شده‌اند به منظور هوشمندسازی و تحقق دولت الکترونیک، مراکز داده اصلی و پشتیبان خود را به زیرساخت یکپارچه ابری دولت هوشمند متصل کنند.

    تکالیف سه‌گانه برای دولت هوشمند

    معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران، در تشریح عملکرد پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به انجام سه تکلیف که در قانون بودجه 1402 مشخص شده اشاره کرد و اظهار داشت: ارائه الکترونیکی 100 درصد خدمات، هوشمندسازی 20 درصد خدمات و انجام 100 درصدی استعلامات بین دستگاهی به صورت برخط، تکالیفی بود که بر عهده این سازمان گذاشته شد و تا کنون عملکرد خوبی را در این زمینه‌ها شاهد بودیم.

    اتصال 97.5 درصد دستگاه‌های اجرایی کشور به پنجره ملی خدمات هوشمند

    موحد، ورود سه پروژه‌ درگاه ملی مجوزها، پلتفرم مشارکت الکترونیکی دولت و پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاه‌ها به بخش مسابقه رویداد جهانی جامعه اطلاعاتی WSIS)2024) را رویدادی خوش دانست که در سال 1402 رخ داد و افزود: در اسفند سال گذشته، تعداد کاربران پنجره ملی خدمات دولت هوشمند از مرز 40 میلیون نفر عبور کرد. 136 دستگاه اجرایی به این پنجره متصل شدند و بیش از یک‌هزار و 800 خدمت ارائه شد.

    وی تصریح‌کرد: همچنین 52 شهرداری و 133 مرکز نوبت‌دهی بیمارستانی به پنجره ملی خدمات هوشمند متصل شدند و در یک کلام می‌توان گفت 97.5 درصد دستگاه‌های اجرایی کشور با اتصال به پنجره ملی خدمات هوشمند اقدام به ارائه خدمات خود به کاربران کرده‌اند.

    موحد اظهار داشت: پنجره ملی خدمات دولت هوشمند که با نشانی my.gov.ir در اختیار همه کاربران قرار دارد و با یک بار احراز هویت و بدون مراجعه حضوری، همه خدمات دستگاه‌های دولتی و اجرایی کشور را ارائه می‌دهد.

    افزایش 81 درصدی دقت شناسایی تصاویر ماهواره‌ای به کمک هوش مصنوعی

    معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران در ادامه تشریح عملکرد دولت الکترونیک در سال گذشته، از درگاه ملی مجوزها و پنجره واحد زمین به عنوان سامانه‌هایی یاد کرد که توانسته‌اند به نحو شایسته‌ای به مردم خدمت رسانی کنند.

    ثبت 2 میلیون و 800 هزار درخواست صدور مجوز در درگاه ملی مجوزها

    وی، بازطراحی و پیاده سازی صدور مجوزهای کشور به همراه تولید و تخصیص شناسه یکتای مجوز و نیز طراحی و پیاده‌سازی صدور مجوزهای اعلانی را از جمله مهمترین اقدامات انجام شده در خصوص درگاه ملی مجوزها عنوان کرد و افزود: در این درگاه که وزارت امور اقتصاد و دارایی بهره‌بردار آن است، تا کنون افزون بر 2 میلیون و 800 هزار درخواست مجوز به ثبت رسیده است و نزدیک به چهار هزار و 400 مجوز قانونی موجود در کشور را ارائه می‌دهد.

    معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران، سامانه پنجره واحد زمین را از بابت نقشی که در حفاظت از اراضی کشور و صدور مجوزهای زمین محور ایفا می‌کند، بسیار مورد توجه و حائز اهمیت دانست.

    موحد، عملکرد این سامانه را به 2 زیرسامانه پایش اراضی و درگاه متقاضیان مردمی تقسیم و تصریح‌کرد: در سامانه پایش اراضی، شاهد انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با ماهواره خیام در سال گذشته با هدف دریافت با کیفیت تصاویر اراضی کشور بودیم. این سامانه با مقایسه قبل و بعد تصاویر ماهواره‌ای اراضی کشور و پردازش آنها به کمک هوش مصنوعی، قادر است تخلفاتی از جمله تغییر کاربری‌های غیرمجاز را شناسایی کند.

    ثبت 378 هزار متقاضی دریافت خدمت و مجوز در پلتفرم زمین

    وی افزود: اتفاق خوبی که در این حوزه رخ داد، این بود که دقت شناسایی تصاویر در ابتدای سال جاری 36 درصد بود، با کمک شرکت‌های دانش بنیان به 81 درصد در پایان سال رسید و امیدواریم تا سال آینده به بالای 90 درصد برسد.

    موحد، اصلی‌ترین کارکرد سامانه درگاه متقاضیان مردمی را صدور مجوزهای حوزه زمین و انجام استعلامات رایگان بدون هر گونه موازی کاری و بی نیاز از مراجعه حضوری دانست و گفت: این سامانه در همه استان‌های کشور استقرار یافته است. تا کنون، نزدیک به 24 دستگاه از 47 دستگاه اجرایی به این سامانه متصل شده‌اند و 490 درخواست توسط بیش از 378 هزار متقاضی دریافت خدمت و مجوز در پلتفرم زمین ثبت شده است.

    وی ادامه‌داد: این سامانه همچنین به طور قابل ملاحظه‌ای تسریع در پاسخگویی به درخواست متقاضیان مجوز را نیز در کارنامه خود به ثبت رسانده است. به عنوان نمونه، مجوز تغییر کاربری پیش از این نزدیک به 440 روز به طول می‌انجامید که در سال گذشته به 90 روز تقلیل یافت. این سامانه هم اکنون به نشانی https://www.iraneland.ir آماده خدمت رسانی به هم وطنان است.

    پورسعید خلیلی