عصر بازار

معاون اعتبارات بانک مهر اقتصاد:

مردم باید از مباحث فقهی در معاملات اقتصادی آگاه باشند

عصر اعتبار- معاون اعتبارات بانک مهر اقتصاد درسخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه شهرستان آمل به بیان اقدامات بانک در حوزه اجرا و استقرار بانکداری اسلامی پرداخت.

مردم باید از مباحث فقهی در معاملات اقتصادی آگاه باشند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» ، حمید رضا نجف‌پور معاون اعتبارات بانک در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه شهرستان آمل پیرامون بانکداری اسلامی، اظهار کرد: بالغ بر 65 هزار میلیارد ریال تسهیلات از سوی بانک به 10 میلیون و 550 هزار نفر در کشور پرداخت گردیده است.

    وی با اشاره به اینکه بانک مهر اقتصاد با رویکرد عدالت محوری با اعطای وام قرض‌الحسنه در صدد دستگیری از اقشار نیازمند جامعه است، افزود: تا کنون در حدود 6 هزار میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه به 3 میلیون و 420 هزار نفر پرداخت شده است.

    معاون اعتبارات و تجهیز منابع بانک مهر اقتصاد با بیان اینکه عملیات بانکداری بدون ربا از سال 62 در کشور مصوب شد، اضافه کرد: بانک‌ها طبق قانون موظف هستند وجوه مردم را در قالب قراردادهای شرعی جمع‌آوری کنند و در فعالیت‌های اقتصادی، اقتصاد خانوار و اقتصاد ملی به‌کارگیری کنند.

    نجف پور تصریح کرد: سیستم بانکی کشور مکلف است از جمع‌آوری پول مردم در قالب سپرده‌های سرمایه‌گذاری سود علی‌الحساب به سپرده‌گذاران پرداخت و در قالب فعالیت اقتصادی سود را هزینه کند.

    وی ادامه داد: با توجه به اینکه کشورهای زیادی در بحث قانون بانکداری اسلامی فعالیت داشته و در حال فعالیت هستند دغدغه جدی مردم کشور، متدینین و رهبر معظم انقلاب اجرای بانکداری اسلامی بر اساس موازین الهی می باشد.

    نجف پور به وجه تمایز بانکداری بدون ربا اشاره کرد و گفت: بانک‌های دنیا به ‌صورت متعارف اداره می‌شوند و هر گونه روابط مالی بین مردم و بانک‌ها قرارداد قرض است.

    معاون اعتبارات و تجهیز منابع بانک مهر اقتصاد افزود: قانون عملیات بانکی بدون ربا بر اساس قانون حقوقی شرعی برای مشتریان انجام می‌شود.

    وی اضافه کرد: هرگونه روابط مالی بین اشخاص اگر مبتنی بر قرض‌ باشد حرام است در حالیکه قرض باید مبتنی بر معاملات شرعی باشد.

    نجف‌پور با اشاره به اینکه در بانک مهراقتصاد قراردادها در قالب حقوق شرعی تعریف شده انجام می‌شود، خاطر نشان کرد: اگر قراردادها در قالب عملیات حقوقی باشد اشکال شرعی بر آن وارد نیست.

    وی با تاکید بر اینکه فعالیت‌های اقتصادی باید برای تقویت بنیه اقتصادی، رفاهی و دفاعی باشد تا توسعه کسب و کار حلال صورت گیرد، افزود: چنانچه در فعالیت اقتصادی قراردادهای واقعی انجام شود کسب و کار حلال رونق می‌یابد.

    معاون اعتبارات و تجهیز منابع بانک مهر اقتصاد با اشاره به اینکه امام راحل و مقام معظم رهبری اجرای کسب و کار اسلامی را مورد تاکید قرار داده اند، اظهار کرد: اجرای قانون مستلزم عزم جدی دو طرف است لذا شبکه بانکی کشور در اجرای بانکداری اسلامی با مشکلاتی مواجه است.

    این مسئول با بیان اینکه مردم باید از مباحث فقهی در معاملات اقتصادی آگاه باشند، افزود: اگر مردم روحیه مطالبه‌گری را در اجرای اقتصاد اسلامی داشته باشند حرام و ربا وارد جامعه نمی‌شود.

    نجف‌پور برپایی نمایشگاه‌های بانکداری اسلامی را ترویج و آگاه سازی مردم در معاملات اقتصادی سالم عنوان کرد و بیان داشت: بنا به فرموده امام حسین (ع) اگر با کسب و کار حرام شکم مردم از لقمه‌های حرام پر شود پیام خداوند در مردم شکل نمی‌گیرد.

    معاون اعتبارات و تجهیز منابع بانک مهر اقتصاد در پایان سخنانش، گفت: با وجود ضعف‌های بسیاری که در سیستم بانکی وجود دارد بانکداری بدون ربا اجرایی شده و مردم با دغدغه‌ای که در اجرای بانکداری اسلامی دارند می‌توانند این رویکرد را در جامعه ترویج دهند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی