عصر بازار

فتحی‌پور:

بانک مرکزی بر نرخ سود سپرده‌های بانک‌های خصوصی نظارت کند

عصر اعتبار- نماینده مردم کلیبر در مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی گفت در عصر حاضر دانش شاهرگ اصلی توسعه است.

بانک مرکزی بر نرخ سود سپرده‌های بانک‌های خصوصی نظارت کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، ارسلان فتحی پور در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی هفته دفاع مقدس را نیز گرامی داشت و اظها رکرد:‌امروز سالروز نخستین لحظه‌های اعلام جنگ ناخواسته و تحمیلی کشور عراق علیه انقلاب نوپای اسلامی ایران است. جنگی که مثل امروز زاییده توهمات ناشی از مستانگی قدرت متکی بر اسلحه و پول و نیرنگ بوده و خیال بافی‌های دیوانگی چنان عقل و هوش از سر برده بود که افرغی دیوانه را به وعده تصرف تهران طی سه روز پس از آغاز جنگ کشاند.

    او ادامه داد: اما سه روز که هیچ، نزدیک به سه هزار روز اجماع و اتحاد شوم علیه این نظام مقدس نه تنها کمترین دستاوردی برایشان نداشت بلکه خواب خوش راحت را درطول سالیان جنگ از چشمان بیمارشان ربود و فرزندان جان بر کف این ملت با انجام عملیات‌های غرور آفرین نه تنها وجب به وجب خاک کشورمان را آزاد نمودند بلکه با انگیزه آزادی کربلا بیرق حاکمیت اسلام را بر بسیاری از مناطق کشور متجاوز به احتزاز در آورند که جا دارد در این ایام یاد تمامی شهیدان وامام شهدا گرامی داشته شود.

    فتحی پور در بخش دیگری از نطق خود با اشاره به آغاز سال جدید تحصیلی، گفت: در عصر حاضر دانش شاهرگ حیاتی توسعه است و مقام معظم رهبری طی سال‌های اخیر هرگاه فرصت کرده‌اند ارکان تصمیم گیری و اجرایی کشور را به اداره کشور بر اساس رهیافت‌های دانش بنیان توصیه کرده‌اند.

    او تصریح کرد: برای رسیدن به این توصیه رهبری، توجه همه جانبه و جامع و مانع به دانش لازم است. علاوه بر وظایف سنگین دانش آموزان و معلمان و دانشجویان و اساتید، دولت نیز وظیفه تأمین مطلوب معیشت معلمان را بر عهده دارد. البته لازم است به خاطر اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان توسط وزارت آموزش و پرورش تقدیر و تشکر ویژه‌ای از این وزارتخانه شود.

    این نماینده مجلس همچنین اعلام کرد که مجلس آمادگی لازم جهت همراهی و هماهنگی برای تصویب طرح‌های تکمیلی ارتقاء معیشت معلمان را دارد.

    رئیس کمیسیون اقتصادی در ادامه به مشکلات کشور در این زمینه نیز پرداخت و گفت: در شرایط فعلی باید به صورت اورژانسی برای رکود حاکم بر کشور چاره‌اندیشی شود. متأسفانه حفظ اشتغال موجود با خطر جدی مواجه شده و آمارهای نگران کننده‌ای به چشم می‌خورد. اظهارات غیرکارشناسی برخی مسئولین در جهت امیدوار کردن مردم به کاهش غیرمتعارف نرخ تورم باعث سستی طرف تقاضا در بازار شده و به رکود موجود دامن می‌زند.

    او افزود: درست است که با سیاست‌های انقباضی در حوزه پولی و مالی آهنگ شتاب لجام گسیخته تورم مهار می‌شود اما باعث تعمیق رکود شده است. کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی حسب وظیفه خود در جهت کمک به دولت در جلسه‌ای مشترک با رئیس کل بانک مرکزی پیشنهاد افزایش سرمایه بانک‌ها را در قالب لایحه‌ای دوفوریتی داده و همچنان مصر بر این است که در شرایط موجود برای غلبه بر این مشکل بزرگ، افزایش سرمایه بانک‌ها و به تبع آن افزایش توان تسهیلات دهی می‌تواند راهکار درمان فوری و فوتی قلمداد شود.

    فتحی‌پور همچنین پیشنهاد داد که بانک مرکزی نظارت خود بر روی بانک‌های خصوصی را افزایش دهد و تأکید کرد: متأسفانه برخی از این بانک‌ها با سوءاستفاده از ضعف نظارتی با نادیده انگاشتن مصوبات شورای پول و اعتبار در بحث نرخ سود سپرده‌ها گاهاً با نرخ 26 و 28 درصد اقدام به جذب سپرده می‌نمایند و پس از اطمینان از عدم توانایی بانک‌های دولتی و بانک‌های عامل به قوانین مصوب در تأمین مالی واحدهای تولیدی با نرخ 36 درصد به واحدهای نیازمند تسهیلات داده و آنها را به ورطه نابودی و انهدام می‌کشانند. لذا انتظار این است که بانک مرکزی توان نظارتی خود را در جهت رعایت نرخ سود مصوب توسط بانک‌های خصوصی افزایش دهد و با متخلفین نیز برخورد کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی