عصر بازار

کارشناس اقتصادی در گفتگو با"عصر اعتبار":

بانک ها رغبتی به کاهش نرخ سود ندارند

عصر اعتبار- هُشی گفت: دولت و بانک مرکزی مصمم است تا نرخ سود بانکی بر اساس نرخ تورم تعیین شود؛ اما بانک ها چندان به اجرای مصوبه و دستورالعمل پایبند نبوده و رغبتی به کاهش نرخ سود ندارند.

بانک ها رغبتی به کاهش نرخ سود ندارند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶:۰۰

    عباس هُشی کارشناس مسائل پولی و بانکی با اشاره به تصمیمات و جلسات اخیر میران عامل بانک ها با دولت در شورای پول و اعتبار به منظور تعیین و کاهش نرخ سود بانکی در گفتگو با "عصر اعتبار" اعلام کرد: بر اساس نظریه ها و فرمول اقتصادی، نرخ سود بانکی باید یک همسویی با نرخ تورم داشته باشد. اکنون که دولت توانسته است نرخ تورم را تاحدودی کاهش دهد؛ بنابراین کاهش نرخ سود نیز یک رخداد کاملا طبیعی ارزیابی می شود.
    وی ادامه داد: البته باید این نکته را هم مد نظر قرار داد که کاهش این میران نرخ تورم، در معیشت مردمی، اقتصاد خرد و کلان چندان ملموس نبوده است؛ بنابراین نمی توان استقبال کاهش نرخ سود بانکی را از سوی فعالان صنعت بانکی کشور انتظار داشت.
    این صاحبنظر اقتصادی با تاکید بر سیاست های پولی در صنعت بانکداری کشور افزود: کاهش نرخ سود بانکی می تواند به تولید جانی تازه ببخشد؛ اما بانک ها سیاست های پولی خود را که مبتنی بر افزایش سرمایه ازطریق بنگاه داری  قرار داده اند؛ از این رو به کاهش نرخ سود رغبتی ندارند.
    وی افزود: این کاهش نرخ شاید کاهش ارائه تسهیلات را نیز به همراه داشته باشد و شیوه ارائه تسهیلات را نیز به سمت شرکت داری سوق دهند.
    هُشی تاکید کرد: از این روست که نظارت کارآمد بانک مرکزی و نهادهای نظارتی بیشتر از قبل الزام می شود تا بتوان از این طریق بازار پولی کشور را ساماندهی کرده و از طریق بانک ها به طور مستقیم و غیر مستقیم بر رونق بخش صنعت و تولید  اثر گذاشت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی