عصر بازار

بیانیه فدرال رزرو امشب منتشر می‌شود

آرامش بازارها در مقطع حساس

عصر اعتبار- انتظار برای معلوم شدن نتیجه نشست‌های «فدرال رزرو» و «بانک ژاپن»، بازارهای جهانی را در آرامشی نسبی قرار داده است.

آرامش بازارها در مقطع حساس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبرِ«عصراعتبار » به نقل از دنیای اقتصاد، بیانیه‌های بانک‌های مرکزی آمریکا و ژاپن به ترتیب در روزهای چهارشنبه و جمعه منتشر خواهد شد و از این رو نوسان‌های بازارها در روز سه‌شنبه نیز مانند روز دوشنبه شدید نبود. علاوه‌بر نشست این دو بانک عمده، چین نیز که روز جمعه برای چندمین بار در ماه گذشته نرخ‌های بهره خود را کاهش داده بود، از روز دوشنبه تا پنج‌شنبه شاهد برگزاری نشست برنامه 5 ساله دولت است. اینها به آن معنا است که هفته کاری جاری هفته‌ای فوق‌العاده مهم برای بازارهای مالی و کالایی است.


    روز گذشته در حالی که بازارهای سهام آسیا پس از 4 هفته رشد به حالت ثبات رسیده بودند، بازار فلزهای گرانبها نیز شاهد تکان نخوردن شدید قیمت‌ها نبود. اونس طلا که روز دوشنبه با یک دلار افت روی قیمت 1163 دلار ایستاده بود، روز گذشته تا ساعت 7 بعدازظهر به وقت تهران قیمت 1166 دلار را به خود دید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری هفته رقم خورده باشد.

    ثبات نسبی قیمت نهایی روز دوشنبه در حالی اتفاق افتاد که اونس در مقطعی از این روز به انتهای محدوده 1160 دلار نزدیک شده بود. رسیدن اونس به اوج روزانه عمدتا ناشی از جهش اصلاحی پس از فشار فروش روزهای کاری قبلی بود، اما با رسیدن قیمت‌ها به نزدیک مرز 1170 دلار سودگیری معامله‌گران دوباره به افت قیمت‌ها منجر شد. دیگر عاملی که به رشد مقطعی دلار کمک کرد، افت شاخص دلار بود. عامل افت شاخص دلار در نخستین روز کاری هفته، اعلام داده‌های ضعیف از بخش مسکن ایالات‌متحده بود. البته افت بهای نفت خام در روز دوشنبه به افت قیمت طلا کمک کرد. دیگر خبر مهم روز، اعلام شاخص شرایط کسب و کار موسسه آلمانی Ifo بود که برای ماه اکتبر 2/ 108 واحد اعلام شد. این شاخص برای ماه سپتامبر 5/ 108 واحد اعلام شد. به این ترتیب این شاخص افت در ماه جاری میلادی را نشان داد، اما همین رقم هم بهتر از انتظارها بود و باعث احیای ارزش یورو شد که روز جمعه به کمترین سطح در 5/ 2 ماه گذشته رسیده بود. بازارهای سهام اروپا روز دوشنبه شاهد عقب‌نشینی اصلاحی از رشد روز جمعه بودند. رشد روز جمعه شاخص‌های سهام اروپایی واکنشی به کاهش نرخ‌های بهره در چین بود.

    روز گذشته، روز آغاز نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو بود، نشست دو روزه‌ای که امروز با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان می‌دهد. چنان که اشاره شد روز گذشته بازارهای مالی در انتظار بیانیه‌های بانک‌های مرکزی در آرامشی نسبی بودند. افزایش احتمالی نرخ بهره از سوی فدرال رزرو می‌تواند موجب تقویت ارزش دلار شده و قیمت طلا را تحت فشار قرار دهد اما این احتمال ضعیف است. انتشار آمارهای ضد و نقیض درخصوص وضعیت اقتصادی آمریکا بیش از پیش نتایج نشست فدرال رزرو را با ابهام روبه‌رو کرده است و از این رو بسیاری از کارشناسان اقتصادی و سرمایه‌گذاران بین‌المللی بر این باورند که فدرال رزرو در پایان نشست ماه اکتبر خود نرخ بهره را بدون تغییر حفظ خواهد کرد. آخرین نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در سال 2015 در ماه دسامبر برگزار خواهد شد.
    خبر جالب دیگری که روز سه‌شنبه منتشر شد مربوط به میزان ذخایر طلای کشورها از سوی صندوق بین‌المللی پول بود. این نهاد در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که قزاقستان، روسیه و اوکراین بار دیگر در ماه سپتامبر ذخایر طلای خود را افزایش داده‌اند.

    اما مکزیک در ماه سپتامبر برای پانزدهمین ماه متوالی ذخایر طلا را کاهش داده است. ترکیه نیز میزان ذخایر طلای خود را از 517 تن به کمتر از 504 تن کاهش داده است. در حالی که قیمت طلا طی ماه سپتامبر با افت 8/ 1 درصدی روبه‌رو شده است، روسیه، قزاقستان، چین و اوکراین همچنان به خرید طلا ادامه داده‌اند. قیمت طلا در ماه سپتامبر تحت تاثیر گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا با کاهش نسبی روبه‌رو شده بود. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، روند خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی جهان به یک ثبات نسبی رسیده و این مساله نشان می‌دهد که کشورهای مختلف تمایل زیادی برای کاهش سهم دلار در ذخایر ارزی خود دارند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار (عصر اعتبار (https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.">https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی