عصر بازار

گردش مالی ۱۷۱میلیارد تومانی کرایه تاکسی‌ها در هر ماه

عصر اعتبار- «خانم! آقا! فقط پول خرد بدهید.» تقریبا محال است شما مسافر تاکسی‌های تهران شده باشید و این جمله را در انتهای خط نشنوید. اما به‌راستی راهی برای حل این معضل وجود ندارد؟

گردش مالی ۱۷۱میلیارد تومانی کرایه تاکسی‌ها در هر ماه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از همشهری، تهران از معدود شهرهای جهان است که تاکسی در آن از یک وسیله حمل‌ونقل لوکس به یک وسیله تردد عمومی و فراگیر تبدیل شده است. این نکته‌ای است که چندی پیش در گزارش برخی رسانه‌های خارجی نظیر گاردین و CNN نیز با عنوان «تاکسی‌های اشتراکی» مورد توجه قرار گرفته بود. اما هر روز 18میلیون سفر در پایتخت صورت می‌گیرد و انبوهی از شهروندان با مترو، اتوبوس و تاکسی جابه‌جا می‌شوند که سهم تاکسی و ون از این میزان 21.5درصد است. بدین‌ترتیب 3.8میلیون نفر، مسافر روزانه تاکسی‌های تهران هستند اما پولی که در این میان رد و بدل می‌شود، چقدر است که رانندگان تاکسی همواره از مسافران طلب پول خرد می‌کنند؟

    یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که اگر هر مسافر تاکسی روزانه 1500تومان(یک کرایه متوسط) برای سفر با تاکسی بپردازد، هر روز 5.7میلیارد تومان در تاکسی‌های تهران جابه‌جا می‌شود که این رقم در‌ماه به عدد خیره‌کننده 171میلیارد تومان می‌رسد اما برای جابه‌جایی این رقم هنگفت واقعا باید مردم شهر هر‌ماه 171میلیارد تومان از حساب خود خارج کنند و با همه مشکلات و هزینه‌های جانبی، آن را به رانندگان تاکسی برسانند؟ این وضع درحالی است که وسایل حمل ونقل عمومی بزرگ‌تر نظیر اتوبوس و مترو، سال‌هاست به کارتخوان مجهز شده‌اند و استفاده از کارتخوان امری لازم برای پرداخت کرایه تاکسی است.

        وعده 15هزار کارتخوان

    از سال 91مسئولان شهری درصدد برآمدند روی تاکسی‌های تهران کارتخوان نصب کنند اما هر بار مشکلی مانع اجرای این تصمیم شد تا اینکه در بهمن 94خبر رسید دستگاه‌های کارتخوان تاکسی روی خودروهای زرد و سبز تهران نصب می‌شوند. همچنین قرار شد تا پایان سال 95طرح پرداخت الکترونیک کرایه در 15 هزار تاکسی شهر اجرایی شود. آنگونه که رضا قاضی معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان تاکسیرانی خبر داده، عملیات اجرایی نصب دستگاه‌های کارتخوان به‌منظور اجرایی‌کردن طرح پرداخت الکترونیک کرایه با دستگاه‌های پوز روی 100دستگاه تاکسی در تهران اجرا شده است. فاز آزمایشی طرح پرداخت الکترونیک در مناطق مرکزی شهر اجرا شده و پرداخت الکترونیک در 3محور انقلاب - راه‌آهن، انقلاب - صادقیه و پیچ شمیران - تجریش انجام می‌شود. این در حالی است که پیش از این نیز طرح پرداخت الکترونیک به‌مدت یک‌ماه روی 100 تاکسی که مبدا خطوط آنها از ایستگاه متروی صادقیه است، اجرا شده بود و پس از بررسی مشکلات سعی شد که در طرح جدید آن معایب رفع شود. حال پس از اجرای طرح آزمایشی، مقدمات اجرای طرح برای 15هزار تاکسی فراهم شده است.

        توافق با بانک شهر

    نصب دستگاه‌های کارتخوان براساس تفاهمنامه‌ای که تاکسیرانی با بانک شهر بسته است، صورت خواهد پذیرفت و براساس این تفاهمنامه رانندگان تاکسی برای نصب دستگاه‌های کارتخوان روی تاکسی‌ها هیچ‌گونه مبلغی را پرداخت نمی‌کنند و تنها در ازای خراب‌شدن و یا مفقود‌شدن دستگاه 30درصد از هزینه را پرداخت و مابقی را شرکت بیمه مورد نظر تقبل می‌کند. اما یکی دیگر از مسائل درخصوص پرداخت کرایه الکترونیک، تنوع کارت‌هایی است که باید امکان پرداخت کرایه با آنها وجود داشته باشد. بدین‌ترتیب در وهله نخست کارت‌های شهروندی که بانک شهر آنها را در اختیار شهروندان قرار می‌دهد و چندمنظوره نیز هست در طرح نصب کارتخوان برای 15هزار تاکسی استفاده می‌شوند. در عین حال امکان پرداخت الکترونیک کرایه در تاکسی‌ها با کارت‌های مترو و اتوبوس نیز فراهم است و پیش‌بینی می‌شود با گسترش طرح، کارت‌های بانکی دیگر نیز در طرح قرار بگیرند. در اجرای آزمایشی طرح امکان پرداخت کرایه هم به‌طور الکترونیک و هم به‌طور نقدی وجود داشت و ممکن است در طرح امسال نیز این گزینه به‌طور کامل حذف نشود.

        دوره آموزشی برای تاکسیرانان

    تاکسیرانان برای اجرای طرح نصب دستگاه‌های کارتخوان که فعلا در 3خط اجرا می‌شود، در دوره‌های آموزشی شرکت کردند. در این دوره‌ها چگونگی کارکردن با دستگاه‌ها، چگونگی انتقال اطلاعات به‌حساب تاکسیرانان، چگونگی دریافت پول از عابربانک‌ها و سایر شرایط استفاده و نگهداری از دستگاه‌های کارتخوان آموزش داده شده است. بدین‌ترتیب به‌منظور اجرای این طرح برای 15هزار تاکسی نیز باید رانندگان مذکور آموزش ببینند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی