عصر بازار

رمز موفقیت اقتصاد ایران از نگاه یک مقام صندوق بین المللی پول

عصر اعتبار- در پی برداشته شدن تحریمهای بین المللی علیه تهران، ایران امیدواری زیادی برای رونق اقتصادی با اتکای بر صنعت نفت دارد، اما یک مقام بلندپایه صندوق بین المللی پول هشدار داد ایران چالش‌های بزرگتری پیش رو دارد.

رمز موفقیت اقتصاد ایران از نگاه یک مقام صندوق بین المللی پول
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از ایسنا، شبکه "سی ان بی سی" آمریکا با انتشار بخش‌هایی از سخنرانی دیوید لیپتون، معاون اول مدیرکل صندوق بین المللی پول که قرار است روز جاری در بانک مرکزی ایران ایراد شود، نوشت: لیپتون در سخنرانی که روز سه شنبه ایراد می‌کند به ایران هشدار می‌دهد که برای تامین رشد اقتصادی در آینده دیگر نمی‌تواند به نفت به عنوان کالای صادراتی اصلی خود متکی شود.

    به گفته لیپتون، اکنون که تحریمها برداشته شده اند ایران فرصت جدیدی برای عمیق کردن یکپارچگی خود با اقتصاد جهانی دارد و چنین فرآیندی به مرور از رشد اقتصادی سریع‌تر و ارتقای استانداردهای زندگی مردم ایران حمایت می‌کند.

    لیپتون در بخش دیگری از این سخنرانی عنوان کرد: نتایج مثبت به رفع دو مانع مهم مشروط است: نخستین مانع عبور از وضعیت اقتصاد جهانی دشوار است و دومی، ساخت یک اقتصاد داخلی رقابتی و انعطاف پذیر که بستر مناسبی برای رشد خواهد بود و تنها یک اقتصاد غیرنفتی، رشد پایدار را برای ایران به ارمغان خواهد آورد.

    ایران در ماه ژانویه با اجرایی شدن برجام و برداشته شدن تحریمهای هسته ای چند ساله به اقتصاد جهانی بازگشت. از زمانی که محدودیتها علیه بخشهای بانکی و صنعتی ایران برداشته شده اند این کشور تلاش کرده است اقتصاد خود را تحکیم کند و نفت بخش مهمی برای دستیابی به این منظور بوده است با اینهمه ایران که یکی از اعضای کشورهای صادرکننده نفت اوپک است در زمانی به بازار جهانی نفت بازگشته که قیمتهای نفت به دلیل بالا بودن میزان عرضه از تقاضا، به رکورد تاریخی پایینی نزول کرده است.

    بر اساس متن سخنرانی معاون اول مدیرکل صندوق بین المللی پول، لیپتون به ایران هشدار داد که به نفت نباید به عنوان یک علاج نگریسته شود.

    با این همه ایران مانند سایر صادرکنندگان نفت موفق شده خود را با قیمتهای پایین نفت وفق دهد. اگرچه تاثیر قیمتهای پایین‌تر با حجم صادرات بالاتر جبران خواهد شد اما به دلیل تولید جهانی بالا و تقاضای ضعیف، دورنمای محدودی برای افزایش درآمد نفتی ایران وجود دارد.

    صندوق بین المللی پول در ماه ژانویه پیش بینی کرد تولید ناخالص داخی ایران در سال 2016 به دلیل تولید بالاتر نفت، کاهش هزینه تجارت و احیای دسترسی به دارایی‌های خارجی، چهار تا 5.5 درصد رشد خواهد کرد. اما لیپتون هشدار داد اقتصاد جهانی ضعیف مانده و ایران برای رشد اقتصادی باید نگاه نزدیکتری به داخل کشور داشته باشد.

    بنا بر تاکید لیپتون، کلام آخر برای ایران این است که اقتصاد جهانی در آینده نزدیک بعید است همانند گذشته رشد اقتصادهای نوظهور را پیش ببرد.

    اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه همچنان بزرگترین سهم را در رشد جهان دارند، اما دورنمای آنها به دو دلیل مهم برای ایران ضعیف شده است. دلیل اول کاهش قیمت کالاها بویژه نفت و دلیل دوم توازن مجدد اقتصادی چین است.

    از این رو لیپتون معتقد است اگرچه ایران از یکپارچگی با اقتصاد جهانی سود خواهد برد اما موفقیت نهایی به اقداماتی بستگی دارد که در داخل کشور انجام می‌شوند.

    بر اساس اظهارات لیپتون، رشد پایدار آتی به میزان فزاینده ای به عملکرد بخش غیرنفتی بستگی دارد که باید منبع اشتغالزایی مورد نیاز باشد که به نوبه خود به نیاز برای تغییر جهت اقتصاد ایران اشاره دارد تا هم از گشایش به روی تجارت و سرمایه گذاری بین المللی سود ببرد و هم نیروی کارآفرینی که می‌تواند موجب رشد سرمایه گذاری، بهره وری، ایجاد مشاغل و ارتقای استانداردهای زندگی شود را ایجاد کند.

    به گفته معاون اول مدیرکل صندوق بین المللی پول، کلید عبور راحت اقتصاد ایران از فضای جهانی ضعیف، رویکردش در قبال سیاستهای اقتصاد کلان و اصلاحات شامل اصلاحات بازار کار و خصوصی سازی بخشهای مالی، محصولات و خدماتش برای رقابت پذیری بهتر خواهد بود. فرصت برای یکپارچگی بیشتر اقتصاد ایران با اقتصاد جهان در راه است. توسعه ای که بر مبنای ثبات اقتصادی است حاصل شده و به همراه اصلاحات جدید می‌تواند خلاقیت و کارآفرینی ایجاد کند که نتایج فوق العاده‌ای را به همراه خواهند داشت. ایران با ادامه تحکیم اقتصادش می‌تواند زندگی مردم بویژه نسل جوان‌تر را تغییر دهد و میراثی برای آینده بنا کند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی