حذف ارز ترجیحی اقدام مناسبی بود

عصر اعتبار- در آستانه سالروز تنفیذ حکم رئیس‌جمهوری، یک کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است که حذف ارز ترجیحی یکی از اقدامات مناسب دولت بود که در سال گذشته انجام شد اما دستگاه‌های متولی مانند بانک مرکزی باید به این سمت و سو باشند که از چند نرخی بودن ارز به سمت تک نرخی حرکت کنند.

چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰:۰۰

حذف ارز ترجیحی اقدام مناسبی بود

به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایسنا، 12 مرداد ماه سال 1400 سالروز تنفیذ حکم رئیس جمهور بود که در این مراسم رهبر انقلاب به چندین نکته به عنوان گزاره‌های اصلی و در قالب توصیه به دولت سیزدهم اشاره کردند. یکی از این توصیه‌ها جلوگیری از انحصارهای به وجود آمده و سوء استفاده از ارز ترجیحی و فعالیت‌های ناسالم سوداگرانه و قاچاق بود.

آرمان خالقی - کارشناس مسائل اقتصادی و عضو هیات مدیره و قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت ایران - درباره عملکرد دولت سیزدهم در این زمینه گفت: از سال گذشته مساله حذف ارز ترجیحی به وجود آمد و بالاخره ارز 4200 تومانی حذف شد که اثرات خودش را در بازار نشان داد که اقدام مناسبی بود. اما همچنان در بازار ارز شاهد چند نرخی بودن ارز هستیم و هنوز این مشکل به صورت کامل حل نشده است.

وی افزود: این سبب می شود که چندگانگی به وجود بیاید و نرخ ارز به نسبت تورم افزایش پیدا نمی کند، چرا که وقتی تورم در کشور وجود دارد و هر قدر مقاومت در برابر ارز ایجاد می کنیم که افزایش نیابد مانند ادوار و دولت های گذشته که ارز را در سطحی نگه داشتیه ایم در بازه ای این مقاومت شکسته شده و شاهد افزایش چند برابری نرخ ارز بوده ایم.

عضو هیات مدیره و قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه تجربه گذشته را نباید تکرار کنیم، گفت: به دلیل اینکه تورم را به صورت یک واقعیت در اقتصاد داریم باید اثر خودش را به تدریج در نرخ برابری ارز با ریال نشان دهد اما وقتی این اتفاق نمی‌افتد به صورت ناگهانی و بیشتر از آن چیزی که باید شاهد افزایش نرخ ارز در بازار خواهیم بود.

خالقی تاکید کرد: باید ببینیم در اقتصاد تابع چه مدلی هستیم و اگر اقتصاد بازار را بپذیریم باید نوسانات را هم بر پایه تغییرات اقتصادی بپذیریم. البته در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌های ظالمانه، دولت در تامین منابع ارزی با مشکلات بسیاری مواجه بود و تحریم مساله جدی است. اما دولت در این شرایط باید یا تحریم را حل کند یا اینکه آن را مدیریت کند.

وی اضافه کرد: در این راستا دولت باید به گونه‌ای عمل کند که به موقع و میزان کافی ارز را در نقاطی که باید با تشخیص درست، تامین کند که ارز دچار نوسان نشود، چرا که دولت و به ویژه بانک مرکزی وظیفه‌ اصلی‌اش در این زمینه حفاظت از ارزش پول ملی است.

قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به اینکه توجه به همه محدودیت‌هایی که دولت در سال‌های گذشته با آن مواجه بوده است، عملکرد نسبتا مناسبی را از دولت در حوزه ارزی شاهد بودیم، گفت: البته قائدتا تا زمانی که دولت رئیس بانک مرکزی را تغییر نداد، سیاست های اشتباه ارزی را شاهد بودیم اما از رئیس کل جدید بانک مرکزی که تجربه‌هایی مانند مدیریت در شبکه بانکی و ستاد هدفمندی یارانه‌ها داشته است، انتظار بیشتری می‌رود. البته برای ارزیابی مدیریت جدید بانک مرکزی باید صبر کرد و هنوز موعد مناسب برای آزمون در این دوره فرا نرسیده است و امیدواریم رئیس کل بانک مرکزی راه اشتباه گذشته را نرود و استقلال بانک مرکزی را حفظ کند و بتواند با روش علمی به دنبال حفظ ارزش پول ملی و مدیریت بازار ارز باشد.

برچسب ها

اقتصادارز ترجیحی
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا