عصر بازار

مشارکت ۱۳ بانک در توسعه سامانه بانکی نابینایان

عصر اعتبار- محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور سامانه‌ خدمات بانکی نابینایان را عرضه کردند که با استفاده ورودی و خروجی بریل نابینایان بدون حضور همراه قادر به تکمیل فرم‌های خدمات بانکی از قبیل افتتاح حساب، دریافت و واریز وجه و خدمات کارت خواهند بود.

مشارکت ۱۳ بانک در توسعه سامانه بانکی نابینایان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مهندس سعید صادقپور، مجری طرح ، با بیان اینکه راه‌اندازی سامانه خدمات بانکی در شعب بانکی بعد از ابلاغ دو بخش‌نامه بانک مرکزی پیگیری شد، افزود: در این بخش‌نامه‌ها تاکید شد نابینایان برای استفاده از خدمات بانکی در شعب بانک‌ها نیاز به داشتن "امین" و "همراه" ندارند.

    وی ادامه داد: تا قبل از ابلاغ این دو بخش‌نامه هر فرد نابینا برای افتتاح حساب و استفاده از خدمات بانکی باید فردی را به عنوان "امین" در دفترخانه‌ها معرفی می‌کرد و هر بار که برای دریافت خدمات بانکی به بانک‌ها مراجعه می‌کرد، باید این فرد امین را همراه خود به بانک می‌برد.

    صادقپور با اشاره به چالش‌های ایجادشده در این زمینه برای افراد نابینا، اضافه کرد: در صورتی که فرد نابینا به فرد "امین" دسترسی نداشت و فرد دیگری را به بانک می‌برد، در برخی موارد رییس شعبات آن فرد را پذیرش نمی‌کردند و از این لحاظ مشکلات زیادی برای افراد نابینا ایجاد می‌شد.

    وی با تاکید بر اینکه این رویکرد با موضوع تکریم ارباب رجوع مغایر است، ادامه داد: علاوه بر آن در حال حاضر حدود هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی نابینایان در کشور داریم که معرفی افراد امین از سوی این افراد شایسته نیست، از این رو ما به دنبال استفاده از فناوری برای رفع این مشکل بودیم.

    مجری طرح با تاکید بر اینکه افراد نابینا در صورت نبود فرد امین، برای پر کردن فرم‌های بانکی که شروع دریافت خدمات بانکی بشمار می‌رود، درگیر چالش‌هایی هستند، خاطر نشان کرد: فرم‌های بانکی فرم‌های "بینایی" است و تنها راهکار برای غلبه بر این مشکل استفاده از فناوری اطلاعات است تا افراد نابینا بتوانند به صورت بریل و صوتی فرم‌های بانکی را پر کنند.

    وی با اشاره به طراحی و ساخت سامانه بانکی ویژه نابینایان، تاکید کرد: این سامانه با همکاری و مشارکت انجمن نابینایان ایران از ایده، پیشرفت و تا مرحله توسعه‌ای اجرایی شده است.

    صادقپور به بیان جزئیات این طرح پرداخت و خاطر نشان کرد: در این سامانه از دستگاه برجسته‌نگار که شامل "صفحه کلید" و "نمایشگر بریل" است، بهره‌ گرفتیم. با استفاده از این سیستم‌ها امکان پر کردن فرم‌های بانکی به صورت بریل برای افراد نابینان فراهم شد، ضمن آنکه در مانیتور بریل نیز امکان دریافت سوالات و پاسخ‌ها فراهم شده است.

    وی با تاکید بر اینکه با استفاده از این سیستم‌ تمام نوشتار موجود در فرم‌های بانکی از طریق نمایشگر بریل برجسته‌نگار به صورت لمسی قابل خواندن برای نابینایان است، یادآور شد: فرم‌های بانکی هر بانک دارای تفاوت‌هایی هستند؛ از این رو برای هر یک از 13 بانکی که با این طرح همکاری داشتند، فرم‌های خاص همان بانک در این سامانه پیاده‌سازی شد.

    این محقق با تاکید بر اینکه سال‌ها است در این شرکت دانش‌بنیان در زمینه نرم‌افزارهای تبدیل متن به گفتار فارسی مطالعه می‌کنیم، گفت: ادامه این تحقیقات موجب شد نرم‌افزار تبدیل متن به گفتار به صدای انسان نزدیک شده است و از این فناوری در این سامانه بهره گرفتیم.

    وی با بیان اینکه نابینایان به دلیل عدم امکان استفاده از مانیتورهای بینایی از دو سیستم بریل و صوتی استفاده می‌کنند، افزود: در این سامانه نیز ما از این دو سیستم استفاده کردیم و تمام پاسخ‌هایی که فرد نابینا در فرم‌های بانکی به صورت بریل پر می‌کند هم به صورت صوتی و هم بریل در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

    به گفته وی، به منظور حفظ محرمانگی اطلاعات، فرد نابینا در شعب بانک‌ها برای دریافت پاسخ‌های صوتی از هدفون استفاده خواهد کرد.

    سامانه خدمات بانکی نابینایان و مانیتور بریل که برای حفظ محرمانگی اطلاعات از هدفون استفاده خواهد شد

    صادقپور در پاسخ به این سوال که در صورت استفاده از صوت چه ضرورتی برای استفاده از بریل در این سامانه وجود دارد، توضیح داد: هر اندازه کیفیت صوت خوب باشد، خطای انسانی در آن همراه است، به عنوان مثال در گفتار، عدد "2" با "9" شبیه هم هستند و در بینایی هم ما ترجیح می‌دهیم اعداد را ببینیم. از این رو ترکیب صوت و بریل برای رفع این مشکلات موثر است.

    وی خاطرنشان کرد: بعد از اینکه پر کردن فرم‌ها به پایان رسید، این فرم‌ها به چاپگر تحویل‌دار بانک ارسال می‌شود و فرم چاپ شده مبنای شروع استفاده از خدمات بانکی قرار می‌گیرد.

    مجری طرح با بیان اینکه شعبات 13 بانک "رفاه"، "کشاورزی"، "سپه"، "ملی"، شهر"، "رسالت"، "پست بانک"، "پارسیان"، "سینا"، "ملت"، "صادرات"، "آینده" و "تجارت" در سراسر کشور به این سامانه مجهز شده‌اند، ادامه داد: در کمتر استانی است که هیچ شعبه‌ای مجهز به این سامانه نباشد و در مجموع 40 شعبه در استان‌های کشور دارای حداقل یک شعبه مجهز به سامانه نابینایی است.

    وی در عین حال یادآور شد: در زاهدان، سمنان، بوشهر، بندر عباس، چهارمحال و بختیاری هنوز این سامانه راه‌اندازی نشده است.

    صادقپور با بیان اینکه هزینه راه‌اندازی این شعب از سوی بانک تامین می‌شود، اظهار کرد: هزینه‌های مورد نیاز برای تجهیز شعب به این سامانه 16 میلیون تومان است که بخش عمده آن مربوط به بخش‌های سخت‌افزاری و مانیتور است.

    این محقق با تاکید بر اینکه در ایران تنها تولیدکننده این مانیتورها ما هستیم و سایر تولیدکنندگان اروپایی و آمریکایی هستند، گفت: قیمت نمونه ایرانی مانیتور بریل 50 تا 60 درصد کمتر از مشابه خارجی است، ضمن آنکه پوشش فارسی و بریل در دنیا در انحصار ما قرار دارد.

    مجری طرح، "اینترنت بانک" را از دیگر خدمات این سامانه برای نابینایان نام برد و افزود: این سامانه برای "بانک شهر" و "پست بانک" راه‌اندازی شده است.

    به گفته وی، با استفاده از این سامانه افراد نابینا با استفاده از کامپیوترها در منازل می‌توانند از تمامی خدمات بانکی مانند یک فرد بینا استفاده کنند.

    مجری طرح، "موبایل بانک"را از دیگر دستاوردهای این مطالعات نام برد و یادآور شد: این طرح به طور کامل امکان اجرا را دارد که در این زمینه بانک کشاورزی اعلام همکاری‌ کرده است.

    به گفته وی، سامانه "تلفن بانک" برای توسعه خدمات صوتی به‌ویژه برای آن قسمت‌هایی که نیاز به تبدیل متن به گفتار دارد، برای بانک رفاه نصب شده است. این سامانه به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده و به سرویس‌های این بانک اضافه نشده است.

    صادقپور، آمادگی این شرکت برای راه‌اندازی خودپردازهای ویژه نابینایان را اعلام کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی