عصر بازار

پرونده بازارهای ارز، طلا، سهام، مسکن و پول در سال ۹۷ چگونه بسته شد؟

عصر اعتبار- چند روزی است که پرونده اقتصاد ۹۷ بسته شده است. در این سال بررسی سمت‌وسوی حرکت بازارهای پنجگانه نشان می‌دهد به دلیل نوسانات بالای قیمت‌ها حجم بالایی از نقدینگی جذب بازارهای غیرمولد شده است. موضوعی که بخش تولید را تحت فشار گذاشت و در سال جاری معکوس شدن این روند از طریق ثبات قیمتی در بازارهای مختلف می‌تواند به نفع تولید و رونق تولید تمام شود.

پرونده بازارهای ارز، طلا، سهام، مسکن و پول در سال ۹۷ چگونه بسته شد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از عصر ایران، در سال گذشته از میان بازارهای پنجگانه میزان بازدهی بازارهای غیرمولدی همچون طلا و ارز بیش از سایر بازار‌ها بوده است و بازار پول و سرمایه که می‌تواند نقش مهمی در هدایت نقدینگی‌های سرگردان به سمت فعالیت‌های مواد و تولید داشته باشد، سهم کمتری داشته‌اند.

    سکه در صدر
    در این سال بازار سکه و طلا پیشتاز بازدهی و کسب سود باقی ماند؛ به طوری که نرخ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید 188.4 درصد افزایش یافت. در حالی که در آخرین روز سال 1396 نرخ سکه تمام یک میلیون و 620 هزار و 600 تومان بود. این رقم در آخرین روز سال گذشته به 4 میلیون و 675 هزار تومان رسید که گویای افزایش بیش از 188 درصدی این کالاست. طلا نیز همپای سکه رشد قیمتی داشت. در سال گذشته نرخ هرگرم طلای 18 عیار از 153 هزار و 364 تومان به 429 هزار و 870 تومان رسید. بدین ترتیب قیمت طلای 18 عیار 180.2 درصد رشد داشته است.

    ارز دوم شد
    در رتبه دوم بازدهی بازار‌ها، ارز قرار دارد. نوسانات شدید قیمتی در بازار ارز باعث شد ضمن افزایش قیمتی انواع ارز‌ها نرخ سکه و طلا نیز تحت تاثیر قرار بگیرد. در بازار ارز با لحاظ دلار امریکا به عنوان ملاک این بازار، شاهد بازدهی 165.4 درصدی این بازار هستیم. بر این اساس دلاری که ابتدای سال گذشته 4 هزار و 857 تومان قیمت داشت، در آخرین روز این سال به 12 هزار و 894 تومان رسید. یورو نیز در این سال با رشد 153 درصدی قیمت مواجه شده است؛ به طوری که یورو 5 هزار و 836 تومانی به 14 هزار و 801 تومان رسیده است.

    مسکن؛ سوم در بازدهی
    در رتبه سوم بازده‌ترین بازارهای سال 97 مسکن قرار دارد. با وجودی که رشد بالای قیمتی در این بازار باعث شد تا خرید و فروش واحدهای مسکونی با افت قابل توجهی همراه شود، ولی این مانع از تداوم رشد قیمت‌ها در سال گذشته نشد.
    برهمین اساس بهمن ماه سال گذشته میانگین قیمتی واحد مسکونی در پایتخت از مرز 10 میلیون تومان گذشت. میانگین قیمتی شهر تهران در ابتدای سال گذشته برابر با 4 میلیون و 816 هزار و 300 تومان به ازای هر مترمربع بود که این رقم در بهمن ماه به 10 میلیون و 662 تومان افزایش یافت. بدین ترتیب بازار مسکن نیز با 109 درصد (البته در 11 ماه) در میان پربازده‌ترین بازارهای سال 97 قرار داشته است.

    بورس در رتبه چهارم
    بازار سهام در سال گذشته عنوان چهارمین بازار پربازده را از آن خود کرده است. در این سال بازدهی بورس اوراق بهادار تهران به 85.5 درصد رسید. دراین سال شاخص کل بورس از 96 هزار و 289 واحد در ابتدای سال به 178 هزار و 659 واحد رسید. البته سال گذشته را می‌توان سال رکوردهای تاریخی بورس تهران نامید؛ چرا که دراین سال شاخص کل با عبور از مرز 195 هزار واحدی بیش از 100 درصد بازدهی برای سهامداران خود به ارمغان آورد؛ ولی با تغییر جهت اقتصاد ایران و افزایش نااطمینانی‌ها شاخص کل به تدریج عقب‌نشینی کرد و به کانال 178 هزار واحدی بسنده کرد.

    سپرده‌های بانکی آخر شد
    در رتبه آخر بازدهی بازار‌ها، بازار پول یا سپرده‌های بانکی قرار دارد. در سال گذشته رشد بالای قیمت‌ها در بازار ارز و طلا و مسکن باعث شد تا انگیزه سرمایه‌گذاران برای سپرده‌گذاری در بانک‌ها کاهش یابد. ضمن اینکه بازدهی این بازار در بهترین حالت 20 درصد بوده است. البته طبق مصوبه شورای پول و اعتبار حداکثر نرخ سود سپرده‌های بانکی 15 درصد بوده است؛ ولی با روش‌های مختلفی که بانک‌ها برای جذب سپرده انجام می‌دهند و همچنین چسبندگی نرخ سودهای قبلی میانگین نرخ سود پرداختی با لحاظ اوراق سپرده ریالی - که با نرخ سود 20 درصدی تا پایان سال گذشته اعتبار داشت -‌‌ همان سود 20 درصدی را برای این بازار در نظر گرفت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی