عصر بازار

باران نقدینگی بانک مرکزی سوئیس از فردا روی سر اقتصاد کرونازده

عصر اعتبار- بدنبال شیوع ویروس کرونا و تاثیرات مخرب آن بر اقتصاد سوئیس، دولت و بانک مرکزی این کشور از فردا (پنجشنبه) به اقتصاد به شدت آسیب دیده و کُند شده آن نقدینگی تزریق می‌کنند.

باران نقدینگی بانک مرکزی سوئیس از فردا روی سر اقتصاد کرونازده
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، بانک مرکزی سوئیس علاوه بر این از بانک‌های این کشور خواست تا همزمان با تلاش دولت برای افزایش تامین اعتبار به منظور ممانعت از توقف چرخ صنعت، از پرداخت سود و بازخرید سهام خودداری کنند.

    این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که کشور سوئیس که تاکنون نزدیک به 10 هزار مبتلا به کووید-19 و 100 مورد فوتی گزارش کرده است، برای تمامی کشورهای منطقه شنگن، محدودیت‌های سفت و سخت ورود و خروج وضع کرده است.

    «توماس جردن» رییس بانک مرکزی سوئیس در نشست مطبوعاتی مشترک با «اولی مورِر» وزیر دارایی این کشور گفت: جامعه ما و اقتصاد سوئیس با چالشی بزرگ مواجه شده است. برای مقابله با این بحران، ضرورت دارد که شرکت‌ها به اعتبار و نظام بانکی به نقدینگی دسترسی داشته باشد.

    کابینه دولت سوئیس امروز (چهارشنبه) از طرح اضطراری 20.4 میلیارد دلاری خود رونمایی کرد؛ طرحی که براساس آن شرکت‌ها از فردا می‌توانند از طریق بانک‌هایی که با آنها داد و ستد می‌کنند، وام‌های دولتی بدون بهره تا سقف 500 هزار فرانک سوئیس دریافت کنند.

    شرکت‌هایی که متحمل کاهش چشمگیر درآمد شده‌اند نیز می‌توانند به اندازه 10 درصد فروش سالیانه خود تا سقف 20 میلیون فرانک، برای دریافت وام کوتاه مدت ثبت نام کنند.

    وام‌های بیشتر از 500 هزار فرانک تا 85 درصد توسط دولت ضمانت شده و نرخ بهره آن 0.5 درصد خواهد بود.

    بانک مرکزی سوئیس به منظور افزایش تامین اعتبار برای نظام بانکی و همچنین جلوگیری از تمام شدن نقدینگی، تسهیلاتی را موسوم به «تامین مالی مجدد کووید-19» راه اندازی کرده است؛ این تسهیلات از حیث مبلغ هیچ سقفی نداشته و از فردا 26 مارس قابل دسترسی است.

    تسهیلات مذکور به بانک‌ها این اجازه را می‌دهد تا در قالب وام های با ضمانت دولت، از بانک مرکزی نقدینگی دریافت کنند. نرخ بهره معاملات تامین مالی مجدد همان نرخ بهره سیاستی بانک مرکزی سوئیس یعنی منفی 0.75 درصد است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو