عصر بازار

مدیرعامل بانک انصار مطرح کرد؛

هفته دولت فرصتی دوباره برای بازنگری در سیاست‌های اقتصادی کشور

عصر اعتبار- مدیرعامل بانک انصار هفته دولت را فرصتی دوباره برای بازنگری در سیاست‌های اقتصادی کشور دانست.

هفته دولت فرصتی دوباره برای بازنگری در سیاست‌های اقتصادی کشور
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، مهدی رضایی مدیرعامل بانک انصار وابسته به بانک سپه، در یادداشتی به مناسبت هفته دولت نوشت:

    هشتم شهریور ماه مصادف با شهادت مظلومانه دو شخصیت فداکار انقلاب، محمد علی رجایی و محمد جواد باهنر است که به عنوان هفته دولت نامگذاری شده است. هفته دولت فرصتی است مغتنم برای دولت تا گزارش های مستند و ملموسی را با توجه به دستاورد و برنامه های یک ساله  و در دست اقدام خود  برای اذهان عمومی ارایه کند.

    هفته دولت، فرصتی است تا همگان اندکی بر کارنامه یک سال گذشته دولت تامل کنند و به آن چه در کلام دولتمردان می آید، به دقت بنگرند و منصفانه به نقد فراز و فرود های طی شده بپردازند. از طرفی زمانی مناسب برای ارج نهادن آحاد جامعه به خدمات صادقانه مسوولان متعهد، تلاش گران و زحمت کشان نظام جمهوری اسلامی است.

    در سال جاری ضمن درک اهمیت و جایگاه رفیع دولت، شاهد برگزاری سی و نهمین سالگرد هفته دولت(بعد از شهریور 1360) هستیم. بنظر می رسد هفته دولت پیش رو از برخی جنبه ها نسبت به سال های گذشته متفاوت تر است که در ادامه به برخی از این تفاوت ها باختصار اشاره می شود تا تصویر واقعی تری از این هفته در ذهن و خاطره جمعی امان شکل گیرد.

    امسال آخرین فرصت دولت دوازدهم برای ارائه گزارش دولتمردان در خصوص دستاوردها و احتمالاً دلایل ناکامی ها طی یکسال گذشته است. سالی که بر اثر تحریم های یک جانبه آمریکا و متحدانش، مشکلات عدیده ای در مسیر توسعه و آبادانی کشورمان ایجاد شده و شرایط را برای سیاستگذاری صحیح و برنامه ریزی دشوار کرده است. این درحالی است که شیوع ویروس کرونا نیز شرایط را برای ایجاد یک حکمرانی مطلوب در تمامی کشورها پیچیده تر کرده است.

    بدیهی است هر جا صحبت از شرایط پیچیده و عدم قطعیت ها به میان می آید، معمولاً بسیاری از اولویت های جاری تغییر و بسیاری از برنامه ها عملیاتی پیاده سازی نمی شوند. برای مثال: دولت یازدهم و دوازدهم قرار بود رشد اقتصادی منفی دولت گذشته را  تبدیل به رشد مثبت کند؛ هرچند این اتفاق برای چند سال رقم خورد ولی امسال  در حالی هفته دولت را جشن می گیریم که رشد اقتصادی 6.8- (البته با محاسبه نفت) در پایان سال 91 تبدیل به رشد اقتصادی 7.6- (البته با محاسبه نفت) شده است.

    همچنین مرزهای صادراتی کشور نیز پس از شیوع کرونا و کنترل نه چندان مناسب آن در ایران، برای مدتی مسدود شد تا جایی که کماکان برخی از کشورها مرزهای خود با ایران را بازگشایی نکرده‌اند. این موضوع تا حدی بسیاری صادرات کشور را تحت تاثیر قرار داد تا جای که به رغم بالا بودن نرخ دلار و ترغیب صادرکنندگان برای صادرات کالا و محصولات به بازارهای جهانی، هنوز شرایط برای رسیدن به یک  تراز تجاری، مطلوب نشده است.

    علاوه بر این، برخورداری از حجم و سرعت رشد نقدینگی طی سال های اخیر در کنار فقدان سیاست های لازم برای مهار آن، باعث شد  نرخ دلار افزایش بی سابقه و غیر قابل تصوری یابد و از آنجاکه اراده  سیستماتیکی نیز برای مقابله و نظارت گسترده بر بازار ارز وجود نداشت، تمامی قیمت ها در سایه این آشفتگی حاکم بر بازار، روند صعودی به خود گرفت.

    بنظر می رسد بسیاری از وعده های پیشین دولت، امسال به دلایل عدیده فرصت طرح و راه اندازی نخواهند یافت و یا دولتمردان به هنگام طرح و گفتگوبا تسامح از روی آنها عبور خواهند کرد و یا احتمالاً مسببان و مقصران عملیاتی نشدن آنها را به گردن روزگار نامراد خواهد افتاد.

    شواهد حاکی از آن است که غالب اقدامات انجام گرفته توسط دولتمردان عزیزمان بیشتر مصروف خنثی سازی مشکلات بیرونی(و البته واجب) شده است و لذا کمتر به فکر فرصت سازی وتقویت نگاه درونزا (بهره گیری ازامکانات ذاتی کشور) بوده اند،  امیدوارم هنوز هم دیر نشده باشد؛ هفته دولت می تواند فرصت دوباره ای باشد برای بازنگری در سیاست های کلان کشور در فرصت باقی مانده از دولت دوازدهم به منظور تقویت نگاه درونزا به مقوله اقتصاد بدون نفت، همان چیزی که رهبر معظم انقلاب مکرر از آن یاد کرده اند. هفته دولت بر همه دولتمردان مبارک باد

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی