عصر بازار

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی:

نقدینگی بانک‌ها در املاک بلوکه شده است

عصر اعتبار- رئیس شورای فقهی بانک مرکزی گفت: منابع نقدینگی بانک‌ها به شکل ملک در زیر مجموعه همان بانک بلوکه شده است.

نقدینگی بانک‌ها در املاک بلوکه شده است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس شورای فقهی بانک مرکزی، درباره اهمیت فروش و واگذاری اموال و املاک و شرکت‌های مازاد بانک‌ها و دولت اظهار داشت: منابع نقدینگی بانک‌ها به شکل ملک در زیر مجموعه همان بانک بلوکه می‌شود. این املاک به این شکل کسب شده که یا بانک خود به سرمایه‌گذاری در مواردی ورود پیدا کرده و یا اینکه در نتیجه عدم پرداخت بدهی‌ها، دارایی‌های فوق به تملیک درآمده و اکنون در اختیار بانک قرار گرفته است. این کار سبب شده تا قدرت وام دهی بانک‌ها به شدت کاهش پیدا کند.

    وی در ادامه ابراز کرد: فروش املاکی که اکنون در اختیاربانک‌ها قرار دارد، به افزایش نقدینگی و در نتیجه رشد قدرت وام دهی آن‌ها می‌انجامد.

    رئیس شورای فقهی بانک مرکزی درباره شرکت‌های دولتی نیز اظهار داشت: براساس سیاست اصل 44 قانون اساسی و قانون مصوب مجلس، شرکت‌های دولتی ذیل این سیاست باید تا پایان سال 1393 واگذار می‌شدند که متاسفانه تاکنون برخی از این شرکت‌ها واگذار نشده که نشان دهنده عمل نشدن به تکلیف قانونی است. چنانچه شرکت‌های دولتی واگذار شود، کمی از بار دولت نسبت به نیروی انسانی و مدیریت اینگونه شرکت‌ها کاهش خواهد یافت و طبعاً بخش‌های دیگر تقویت می‌شود.

    رئیس شورای فقهی بانک مرکزی دراین خصوص که سود حاصل از فروش املاک نسبت به هزینه نگهداری آن‌ها بیشتر است، اظهار داشت: وقتی هزینه نگهداری املاک بالا است باید هرچه زودتر آن‌ها را به فروش رساند. همچنین فروش املاک مازاد سبب می‌شود تا تراز بانکی به شکل مثبت درآید و در نتیجه آن توان پرداخت تسهیلات افزایش می‌یابد.

    وی درخصوص تاثیر فروش املاک بر کاهش قیمت و انتظارات تورمی نیز چنین توضیح داد: تردیدی در تاثیر قیمتی فروش املاک بانک‌ها وجود ندارد. وقتی عرضه دارایی‌ها صورت می‌گیرد بر قیمت دارایی‌ها مشابه در بازار تاثیرگذار خواهد بود. بانک‌ها درصورتی که بنگاهداری‌ را کنار گذارند، عرضه آن سبب خواهد شد تا ارزش بازاری بنگاه‌های مشابه کاهش پیدا کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو