عصر بازار

گام جدید بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی

عصر اعتبار- یک کارشناس اقتصادی گفت: بانک مرکزی با ابلاغ دستورالعمل انتشار گواهی سپرده خاص، گامی جدید برای کنترل پایه پولی و نرخ رشد نقدینگی برداشته است.

گام جدید بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم ، مرتضی افقه؛ اقتصاددان و استاد دانشگاه، با اشاره به ابلاغ دستورالعمل جدید بانک مرکزی گفت: دستورالعمل انتشار گواهی سپرده خاص به شبکه بانکی ابلاغ شده تا تولیدکنندگان برای تامین سرمایه در گردش خود از آن استفاده کنند.

    وی افزود: این گواهی با نرخ سود علی الحساب بانکی 30 درصد سالانه منتشر می‌شود که از نرخ بهره بانکی بالاتر است؛ بنابراین سرمایه گذاری در این گواهی بسیار کم ریسک‌تر از بازارهای مالی مانند سکه و ارز است و در واقع این گواهی بازدهی بالاتری نسبت سپرده‌ گذاری در بانک دارد.

    این اقتصاددان با اشاره به این موضوع که در پایان دوره مشارکت، سود قطعی نیز علاوه بر سود علی‌الحساب 30 درصدی به خریداران این گواهی پرداخت می‌شود، گفت: علاوه بر دریافت سود با ریسک کمتر افراد می‌توانند از این گواهی به عنوان وثیقه نیز استفاده کنند.

    وی افزود: با اجرای این طرح مردم می‌توانند در تامین مالی پروژه‌ها مشارکت کنند و در هر زمان که نیازمند پول بودند این گواهی را  قبل از سررسید در شعب بانک بازخرید کنند.

    افقه با بیان اینکه بانک مرکزی با ابلاغ دستورالعمل انتشار گواهی سپرده خاص، گامی جدید برای کنترل پایه پولی و نرخ رشد نقدینگی برداشته است، تاکید کرد: طی یک سال گذشته و با روی کار آمدن رئیس کل بانک مرکزی اقدامات مختلفی برای کنترل نرخ رشد نقدینگی انجام شد و دولت با اجرای سیاست انقباضی این متغیر را تا حدودی کنترل کرد که خوشبختانه با ابلاغ دستورالعمل انتشار گواهی خاص نیز گامی جدید برای کنترل نقدینگی و پایه پولی برداشته شد.

    این اقتصاددان در پایان با بیان اینکه با استفاده از این روش انحراف منابع کاهش پیدا می‌کند، تاکید کرد:  به عبارتی در برخی از مواقع تسهیلاتی که باید به بنگاه های تولیدی تعلق می‌گرفت صرف کارهای دیگر می‌شد؛ اما با این روش تامین مالی تولید تقویت می‌شود و منابع به هدف اصلی اصابت خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی