عصر بازار

مدیرعامل بانک رسالت:

پرداخت وام قرض الحسنه بدون کارمزد در بانک رسالت

معوقات به کمتراز ۱.۵ درصد رسید

عصر اعتبار- محمد حسین حسین‌زاده گفت: مهمترین پروژه بانک رسالت، وام قرض الحسنه بدون کارمزد است که از ابتدا سال ۱۴۰۲ پرداخت خواهد شد.

پرداخت وام قرض الحسنه بدون کارمزد در بانک رسالت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، بانک قرض الحسنه رسالت برای سال آینده قصد دارد وام‌های خود را بدون کارمزد پرداخت کند. این بانک در سال‌جاری یک میلیون و 300‌ هزار فقره وام به ارزش 65‌ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده است که میانگین وام‌های پرداختی 50 میلیون تومان بوده است.

    در این رابطه و دیگر موضوعات مربوط به بانک قرض الحسنه رسالت با محمد حسین حسین‌زاده، مدیرعامل این بانک به گفتگو پرداختیم که در ادامه تقدیم می‌شود.

    قرار است که بانک قرض الحسنه رسالت تسهیلات بدون کارمزد در نظر گیرد، در‌این خصوص و منطق بکارگیری آن را توضیح دهید؟
    پاسخ ـ تطابق شرعی کارمزد یکی از مسائلی است که سال‌های سال مطرح بوده و ریشه آن هم بحث اقتصادی کار نیست، بلکه موضوع تطابق با فتوا و احکام شرع است. با این توصیف شورای محترم فقهی بانک مرکزی مدت‌ها بود که این موضوع را در دستور کار داشت و بیش ازیکسال درباره آن کار انجام شد و نهایتا در دو قالب به تصویب رسید.

    این قالب‌ها به چه شکلی خواهد بود؟
    مدل پیشنهادی بانک قرض الحسنه رسالت، یکی ازمدل‌ها بود. اصل موضوع این است که به جای کارمزد وام، کارمزد خدمات گرفته شود که زیاده بر قرض به حساب نیاید. به عبارتی سپرده گذاران بابت خدماتی که از بانک و یا موسسات متخصص در این موضوع می‌گیرند، هزینه‌ای را تقبل خواهند کرد.

    به طور مثال چنانچه اعتبار سنجی شوند، هزینه این کار را پرداخت خواهند کرد یا هزینه‌ای بابت صدور کارت، چاپ یا حتی ارسال پستی آن دریافت می‌شود. برخی هزینه‌های خدماتی دیگر بانک را نیزمشتریان باید بپردازند، پس از طی این مراحل وام قرض الحسنه بدون کارمزد پرداخت خواهد شد.

    مهمترین پروژه بانک قرض الحسنه رسالت همین وام قرض الحسنه بدون کارمزد است که از ابتدا سال 1402 پرداخت خواهد شد.

    در 11 ماهه سال 1401 چه میزان تسهیلات قرض الحسنه پرداخت شده و چه اندازه از آن به ازدواج تخصیص یافته است؟
    مجموع وام‌های پرداخت شده از نظر تعدادی، نزدیک به یک میلیون و300 هزار فقره بود که متوسط هر یک از آن‌ها 50 میلیون تومان است. به این معنا؛ جمعا بالغ برحدود 65 هزار میلیارد تومان وام پرداخت شده که در خصوص تسهیلات ازدواج و فرزند آوری باید مطرح کرد که تمام موارد ثبت نام شده در بانک قرض الحسنه رسالت، وام خود را دریافت کردند و تقریبا کسی در نوبت قرار ندارد. مجموع وام‌های ازدواج، حدود 2 هزار و 600 میلیارد تومان در قالب نزدیک به 20 هزار فقره بوده است.

    میزان معوقات قرض الحسنه رسالت چقدر است و دلیل کم بودن این معوقات نسبت به سایر بانک‌ها چیست؟
    میزان معوقات زیر یک ونیم درصد است. یکی از دلایل این کاهش به متعهد بودن مردم در خصوص قسط قرض الحسنه برمی گردد. مسئله دیگر این است که وام‌های خرد، وام‌هایی به شمار می‌آیند که عمده مردم آن را دریافت می‌کنند، بنابراین قسط پایینی دارد و قاعدتا پرداخت آن چندان سخت نیست، ولی دلیل عمده آن همان متعهد بودن مردم دربازپرداخت وام قرض الحسنه‌ای است. بحث سوم هم به عدم درخواست ضامن ارتباط پیدا می‌کند. چند سالی است که بانک قرض الحسنه رسالت با اعتبارسنجی وام‌های خود را می‌پردازد و عموما هم با دریافت یک سفته الکترونیک کار را تمام می‌کند، البته یک بخش از کار به سامانه مرآت برمی گردد و اعتبار سنجی که توان بازپرداخت را ارزیابی می‌کند.

    با توجه به اینکه بانک مرکزی چک الکترونیک را اجرا کرده و چند بانک به آن ملحق شده اند، نظر شما درباره چک الکترونیک و مزایا آن چیست؟
    چک الکترونیک و سفته الکترونیک بسیار کارخوبی به خصوص برای عامه مردم است. این اتفاق در بانک قرض الحسنه رسالت هم روی داده و تست نرم افزار آن گرفته شده و به زودی در اختیار تمام مشتریان بانک قرض الحسنه رسالت قرار خواهد گرفت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو