عصر بازار

عضو اتاق بازرگانی ایران: فرزین با اجرای سیاست تثبیت موفق عمل کرده است

عصر اعتبار- عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: مجلس زمانی می‌تواند به نحوه مدیریت ارز ورود کند که حداقل ۵۰ اقتصاددان و کارشناس اقتصادی به‌عنوان نماینده در مجلس حضور داشته باشند.

عضو اتاق بازرگانی ایران: فرزین با اجرای سیاست تثبیت موفق عمل کرده است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، مسعود ابریشمی، عضو کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران در واکنش به اظهارات رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص نظارت بر مدیریت ارزی بانک مرکزی اظهار داشت: خوشبختانه عملکرد بانک مرکزی از زمانی که محمدرضا فرزین ریاست آن را به‌عهده گرفت بسیار خوب بود، چراکه وی توانست طی 6 ماه گذشته به‌خوبی بازار ارز را مدیریت و کنترل کند تا هم‌اکنون شاهد ثبات و آرامش مطلوبی در بازار باشیم. به‌نظر من شرایط کنونی حاصل دیدگاه اقتصادی خوب و کارشناسانه وی بود که توانست با اجرای  برنامه‌های تثبیت به‌درستی نوسانات بازار را مدیریت کند، در نتیجه هر اقدامی از سوی برخی جریانات سیاسی که با وضعیت کنونی منافات داشته باشد، مورد تأیید و منطقی نیست.

    وی مدیریت سیاست‌گذاری ارزی توسط بانک مرکزی را یک ضرورت خواند و ادامه داد: معتقدم هر تصمیم و ادعایی به‌جز این کار، کاملاً اشتباه است و بشخصه مطرح شدن هر ادعایی مبنی بر ورود مجلس به مدیریت و سیاست‌گذاری ارزی کشور را متأثر از تلاش جریان‌های سیاسی و دستیابی به منافع شخصی می‌دانم.

    عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی کاشان با اشاره به اینکه مدیریت و دخالت در مسایل ارزی یک تخصص و روندی پیچیده است که نیاز به سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی از سوی متولی اصلی خود دارد، افزود: به هیچ عنوان قصد برخورد شخصی با کسی را ندارم و اصلاً ادعای رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس را هم به‌عنوان اظهارات رسمی در نظر نمی‌گیرم، اما با توجه به مصلحت کشور این سؤال را مطرح می‌کنم؛ آیا اکثر نماینده‌های مجلس، سوابق و تخصصی قابل‌قبول در عرصه اقتصادی دارند که برخی اوقات به اظهارنظرهای کلان اقتصادی می‌پردازند؟ متأسفانه حتی بین اعضای کمیسیون اقتصادی نیز نفرات متخصص چندانی از چهره‌های شناخته‌شده و برجسته اقتصادی حضور ندارند که بخواهند چنین ادعاهایی را مطرح کنند.

    این فعال اقتصادی با اشاره به ثبات و آرامش بازار ارز در ماههای گذشته و لزوم تداوم اجرای سیاست‌های تثبیت توسط بانک مرکزی اظهار داشت: واقعاً چطور انتظار می‌رود که افسار مدیریت ارز با آن همه فراز و نشیب و مشکلات مختلف از جمله تحریم‌های ظالمانه و محدودیت‌های بین‌المللی را به دست مجلس سپرد؟!! به‌نظر من بهتر است مجلس به همان مسئولیت‌ها و برنامه‌های خود بپردازد و مدیریت امور ارزی کشور را نیز به متولی آن یعنی بانک مرکزی محول کند.

    ابریشمی با اشاره به اینکه هر نهاد و فردی باید نسبت به وظایف خود عمل و اظهارنظر کند، گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس زمانی می‌تواند در خصوص مدیریت ارز و زیر سؤال بردن برنامه‌های بانک مرکزی اظهارنظر کند که حداقل 50 اقتصاددان و کارشناس اقتصادی زبده و باتجربه به‌عنوان نماینده در مجلس حضور داشته باشند، در غیر این‌صورت هرگونه اظهارنظر در خصوص مدیریت ارزی به‌معنای تلاش‌ برای رأی آوردن در انتخابات مجلس است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی