عصر بازار

بیش از ۱۳ میلیارد دلار از وام‌های صندوق توسعه ملی معوق شده است

عصر اعتبار- رئیس صندوق توسعه ملی گفت: در ۱۰ سال گذشته در مجموع به ۳۶۴ طرح با مبلغ ۳۶ میلیارد دلار تسهیلات اختصاص یافته که تنها ۵ میلیارد دلار آن پرداخت شده و ۱۳.۳ میلیارد دلار معوق شده است.

بیش از ۱۳ میلیارد دلار از وام‌های صندوق توسعه ملی معوق شده است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از  صداوسیما، آقای مهدی غضنفری در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در 10 سال گذشته 46 طرح نیروگاهی به میزان 3.7 میلیارد دلار پشتیبانی مالی شدند که ظرفیت آن‌ها 7200 مگاوات است که 6 هزار مگاوات به شبکه متصل شده و تنها 100 میلیون دلار از وام‌ها بازگشت داده شده است.

    آقای غضنفری گفت: در 10 سال گذشته در مجموع به 364 طرح با مبلغ 36 میلیارد دلار تسهیلات اختصاص یافته که تنها 5 میلیارد دلار آن پرداخت شده و 13.3 میلیارد دلار معوق شده است.

    غضنفری اضافه کرد: صندوق به 56 طرح نفت و گاز به میزان 16.5 میلیارد دلار وام داده و تنها 1.2 میلیارد دلار بازپرداخت شده است و 10 میلیارد دلار آن بازگشت نداشت.

    رئیس صندوق توسعه ملی گفت: در دو سال آینده در نظر داریم 2 میلیارد دلار تسهیلات به نیروگاه تجدیدپذیر بپردازیم تا 15 هزار مگاوات برق تجدیدپذیر در کشور تولید شود و باید توجه داشته باشیم که بازپرداخت تسهیلات در این نیروگاه‌ها بهتر از نیروگاه‌های فسیلی است.

    غضنفری بیان کرد: از مجلس تشکر می‌کنیم که مصوب کرد در برنامه هفتم 100 میلیارد دلار طلب صندوق توسعه ملی از دولت‌ها را از طریق میادین نفت و گاز بازپس بگیریم.

    رئیس صندوق توسعه ملی اظهار داشت: بررسی تجربه‌های ١۰ سال گذشته حاکی از این است که باید تغییر روش داشته باشیم و بر این اساس مقرر شد برای سرمایه گذاری در طرح‌های بالای ١۰۰ میلیون دلار، نوعی مشارکت و سرمایه گذاری را پیشنهاد دهیم.

    غضنفری ادامه داد: در بحث بازگرداندن مطالبات صندوق هم پیشنهاد دادیم که وارد سرمایه‌گذاری در چاه‌های نفتی مشترک شویم چراکه امکان استخراج و فروش نفت وجود دارد.

    رئیس صندوق توسعه ملی تاکید کرد: صندوق توسعه ملی نهاد مالی است و وارد حفاری میادین نخواهد شد و این اقدام از شرکت‌های تخصصی انجام می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو