عصر بازار

برداشت دولت از صندوق توسعه ملی در قالب تسهیلات است

عصر اعتبار- رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی ایران گفت: منابعی که برای کمک به توسعه اقتصادی در اختیار دولت‌ها قرار می‌گیرد باید در زمان مشخص برگشت داده شود.

برداشت دولت از صندوق توسعه ملی در قالب تسهیلات است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، مهدی غضنفری رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی ایران اظهار داشت: در صندوق توسعه ملی اعتقاد داریم منابعی که در اختیار دولت‌ها برای کمک به توسعه اقتصادی قرار می‌گیرد و در بودجه جاری و عمرانی مصرف می‌شود به عنوان تسهیلات بوده و باید به صندوق برای استفاده در سرمایه گذاری‌های دیگر برگردد.

    غضنفری افزود: با توجه به فرامینی که از مقام معظم رهبری به دولت‌ها برای دریافت تسهیلات ابلاغ می‌شود گاهی در زمان یا نحوه برگشت آن شبهه ایجاد می‌کند که صندوق درصدد آن است تا یکبار برای همیشه این ابهام را بردارد که منابع صندوق در قالب تسهیلات بوده و باید برای مصارف توسعه‌ای و سرمایه گذاری کشور در زمانی مشخص برگشت داده شود.

    وی با اشاره به دارایی‌های صندوق بیان داشت: منابع و سرمایه‌های صندوق نباید زیاد باشد و می‌تواند در قالب ریال، ارز، سهام، طلا یا کارخانه و... در نظر گرفته شود که همواره برای توسعه زیرساخت‌های اقتصادی کشور در حال تبادل و برگشت است؛ چرا که برنگشتن این منابع، صندوق را از مسیر و کارکرد اصلی خود خارج می‌کند.

    غضنفری سرعت گردش سرمایه در کشور را پایین دانست و عنوان کرد: هرچه سرعت سرمایه در کشور افزایش یابد، بهره وری بیشتر می‌شود و این حاصل دانستن شیوه‌های حکمرانی است که ما نمی‌دانیم و فقط به دانسته‌های خود بسنده می‌کنیم در حالیکه بایستی از تجربه‌های حکمرانی دیگر کشور‌ها در حوزه‌های مختلف بهره‌مند شویم.

    رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی ایران خاطر نشان کرد: بانک‌ها به عنوان واسط صندوق با مشتری‌ها موظف هستند تا دارایی‌ها را برگردانند که کُند، اما به صورت مستمر در حال برگشت است.

    وی در انتها گفت: انتظار داریم تا مشکل برگشت تسهیلات یکبار برای همیشه حل شود، چون هدف صندوق، توسعه و رشد اقتصادی کشور است و صندوق با هیچ نهادی رقابت ندارد و فقط درصدد مطالبه برگشت تسهیلات برای رونق بخشیدن به بخش‌های دیگر است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو