عصر بازار

خلأ بزرگ قانون مالیات بر عایدی سرمایه در بازار ارز

عصر اعتبار- ارگان‌های امنیتی، بانک مرکزی و سازمان مالیات باید گوش به زنگ باشند تا دلالان ارزی که بازار را متشنج می‌کنند تحت رصد داشته باشند.

خلأ بزرگ قانون مالیات بر عایدی سرمایه در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶:۰۰

    ایبه گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از بنا، رحمان سعادت؛ اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان درباره راه‌های جلوگیری از دلالی در بازار ارز و بر هم ریختن آرامش در بازار ارز کشور اظهار کرد: واقعیت این است که در یک اقتصاد سالم همه به اندازه کار و تلاش و نوآوری و ارائه خدماتی که به جامعه می‌دهند می‌توانند سود کسب کنند؛ یعنی درچنین اقتصادی جایی برای سوداگری و دلالی باقی نمی‌ماند.

    وی در این باره خاطر نشان شد: وقتی افراد به سود کاذب دسترسی پیدا کنند، دولت‌ها برای مبارزه با آن‌ها به صف می‌شوند؛ حتی برخی اوقات دولت‌ها با سوداگران به این شکل مبارزه می‌کنند که 80 درصد سود آن‌ها را به عنوان مالیات می‌ستانند.

    سعادت با بیان اینکه متاسفانه این سیستم یعنی اخذ مالیات از فعالیت‌های سوداگری هنوز در ایران به صورت کامل عملیاتی نشده است، افزود: در صورتی که سوداگری وارد فعالیت‌های حوزه دلالی شود، اگر سیستم مالیاتی نقش خود را به خوبی ایفا کند قطع به یقین جایی برای سوداگران باقی نمی‌ماند، پس می‌توان گفت ضعف عملکردی سیستم مالیاتی است که دلالی را برای سوداگران ارز سودآور کرده است.

    این اقتصاددان تصریح کرد: بی تردید سیستم مالیاتی باید دلالان را کاملا شناسایی کند و بعد از آن مالیات سنگینی بر آن‌ها ببندد. شناسایی اخلالگران از این جهت مهم است که افراد معمولی با درآمد‌های کارمندی وارد فعالیت‌های دلالی نمی‌شوند، بلکه افرادی با سرمایه‌های بالا وارد این فعالیت‌ها می‌شوند که سازمان‌های امنیتی، اطلاعاتی و بانک مرکزی می‌تواند آن‌ها را شناسایی کند.

    وی گفت: سازمان‌های امنیتی در کنار سازمان مالیاتی می‌تواند حساب این افراد را رصد کنند. اگر 70 درصد این افراد کنترل شوند بازار به قیمت واقعی خود برمی گردد و دلالان نمی‌توانند در بازار ارز جولان دهند.

    عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان در خصوص مدیریت مثبت بانک مرکزی در ماه‌های اخیر گفت: در طول ماه‌های اخیر با مدیریت مطلوب بانک مرکزی شاهد آرامش نسبی در بازار ارز بودیم، اما دلالان همیشه دنبال فرصت جدید برای سوء استفاده بیشتر هستند که طبیعتا با توجه به تنش‌های سیاسی ممکن است به دنبال سوء استفاده از آرامش کنونی بازار ارز باشند تا به نفع بیشتر خود از این شرایط بهره برداری نامناسبی داشته باشند.

    سعادت در پایان یادآور شد: ارگان‌های امنیتی، بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی باید گوش به زنگ باشند تا این افراد را رصد کنند و قبل از هر اقدامی با آن‌ها مذاکره کنند؛ چرا که بازار ارز با یک تلاطم و شوک خارجی به واسطه دلالان ، به هم ریخته می‌شود. این در حالی است که تلاطم در بازار ارز برنامه‌های توسعه‌ای و بودجه‌ای کشور را به انحراف می‌کشاند، به این خاطر لازم است سازمان‌های امنیتی واطلاعاتی برای جلوگیری از تنش‌زایی دلالان در بازار ارز در کنار بانک مرکزی باشند و مانع از دست انداختن بر بازار ارز برای ایجاد تغییرات ناگهانی شوند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی