عصر بازار

حجم تجارت ایران و اوراسیا به ۵ میلیارد دلار رسیده است

عصر اعتبار- مشاور امور بین‌الملل و‌ توافقنامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران گفت: حجم تجارت فی مابین ایران و اوراسیا به ۵ میلیارد دلار رسیده است.

حجم تجارت ایران و اوراسیا به ۵ میلیارد دلار رسیده است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ میر هادی سیدی، مشاور امور بین‌الملل و‌ توافقنامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران گفت: حجم تجارت فی مابین ایران و اوراسیا 2.5میلیارد دلار بوده که به 5 میلیارد دلار رسیده است. همچنین امیدواریم این دو رویداد یکدیگر را تقویت کنند و احتمالا بعد از رویداد نمایشگاه و پیش از پایان سال  میلادی، موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا امضا خواهد شد.

    سیدی با بیان اینکه امضای ین موافقت‌نامه در افزایش تجارت بین پنج کشور اوراسیا و ج. ا. ایران بسیار موثر خواهد بود، گفت: تجربه چهار ساله اجرای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی ایران و اوراسیا بسیار مثبت بوده است.

    او‌ ادامه داد: پیش از اجرای موافقت‌نامه ایران و اوراسیا، نه تنها تجارت افزایش پیدا کرده است، بلکه ترکیب تجارت هم از کالاهایی که به صورت سنتی دهه‌ها تجارت می‌شده است به صورت معناداری تغییر پیدا کرده و سهم کالاهای صنعتی بیش از دو برابر شده است.

    این مقام مسئول گفت: یقینا اجرای موافقت‌نامه تجارت آزاد که تعرفه 87 درصد کالاها صفر خواهد شد، منتهی به افزایش تجارت می‌شود و این پیام در این نمایشگاه باید به تجار ایرانی و کشورهای عضو اوراسیا منتقل شود و تجارت در سایه تسهیلات ایجاد شده با این موافقت‌نامه افزایش یابد. در مورد تجارت خدمات در موافقت‌نامه صرفا هماهنگی‌هایی برای توسعه تجارت صورت گرفته و بعد از اجرای موافقت‌‌نامه، توافقاتی برای تسهیل تجارت این بخش صورت می‌گیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی