عصر بازار

تجارت ایران با کشور‌های اوراسیا ۹۱۳ میلیون دلار است

عصر اعتبار- معاون سازمان توسعه تجارت از تجارت ۹۱۳ میلیون دلاری ایران با کشور‌های اوراسیا در هفت ماهه امسال خبر داد.

تجارت ایران با کشور‌های اوراسیا ۹۱۳ میلیون دلار است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدصادق قنادزاده معاون سازمان توسعه تجارت گفت: نمایشگاه اوراسیا به ظرفیت تجارت30 میلیارد دلاری ایران با اوراسیا، برگزار می‌شود.

    او گفت: در حال حاضر ایران و اوراسیا در مورد متن و لیست کالا‌ها برای تجارت آزاد به تفاهم رسیدند و به زودی در روسیه، پنج کشور و ایران تفاهم نامه تجارت آزاد را امضا می‌کنند و در صورت تصویب در مجلس از سال بعد اجرا خواهد شد.

    قنادزاده گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا از 5 کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان تشکیل شده است و این اتحادیه از سال 2015 شکل گرفته که با جمعیت 183 میلیون نفری ظرفیت خوبی را برای صادرات ما فراهم خواهد کرد.

    به گفته او، کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا سالانه 380 میلیارد دلار واردات دارند که نشان می‌دهد ظرفیت‌های فراوانی برای ایران وجود دارد همچنین تعرفه 87 درصد اقلام کالایی صفر می‌شود.

    قنادزاده گفت: پیوستن به اتحادیه اوراسیا کمک می‌کند بازار‌های بزرگی در اختیار ایران قرار بگیرد و وضعیت رقابتی مناسبی پیدا خواهد شد، بر همین اساس به دنبال فراهم‌کردن زیرساخت‌ها هستیم.

    قنادزاده گفت: تجارت با این کشور‌ها در هفت‌ماهه امسال 913 میلیون دلار بوده است به طوری که لیست 13 درصدی از کالا‌ها با تعرفه عادی شامل بخشی از صنایع خودرویی، نساجی و کشاورزی می‌شود که توان تولید داخلی آن در کشور وجود دارد.

    گفتنی است، دومین نمایشگاه اوراسیا از امروز 13 اذر تا 16 آذر برگزار خواهد شد که در 1500 متر، شرکت‌های بزرگ کشور‌های عضو اتحادیه حضور خواهند داشت و بیش از یک هزار متر شرکت‌های ایرانی با پتانسیل همکاری با اعضا در اختیار گرفته‌اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی