عصر بازار

کاهش دلالی ارز با توسعه مرکز مبادله ایران

عصر اعتبار- یک کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: تامین ارز واقعی کشور از مرکز مبادله ارز و طلای ایران باعث محدود شدن بازار غیر رسمی می‌شود.

کاهش دلالی ارز با توسعه مرکز مبادله ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، مصطفی صفاری؛ کارشناس مسائل اقتصادی  با بیان اینکه نرخ ارز در 7 الی 8 ماه گذشته ثبات نسبی داشته است، گفت: یکی از علت‌های ایجاد ثبات در بازار ارز اجرای سیاست تثبیت توسط بانک مرکزی است، البته آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی، عراق و سایر کشور‌ها نیز از دیگر علت‌های ایجاد ثبات در بازار ارز است.

    وی افزود: ایجاد مرکز مبادله ارز و طلای ایران به ثبات نرخ ارز در چندین ماه گذشته کمک کرده، به طوری که این نرخ در کانالی محدود و مشخص نوسان داشته است، همچنین الزام افراد به ایجاد حساب ارزی برای دریافت ارز باعث افزایش شناسایی و آگاهی شبکه بانکی شده است.


    صفاری با اشاره به این موضوع که بانک مرکزی افراد را ملزم به افتتاح حساب ارزی برای دریافت ارز کرده است، گفت: افراد برای خرید ارز باید در یکی از بانک‌های عامل حساب ارزی ایجاد کنند تا بانک مورد نظر بعد از یک هفته منبع را در اختیار فرد قرار دهد؛ با الزام افراد به ایجاد حساب ارزی صف‌های طولانی جلوی صرافی‌ها کاهش پیدا کرد و سواستفاده از کارت ملی نیز کم شد.


    این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: مرکز مبادله ارز و طلای ایران یک مرجع رسمی و قانونی برای رفع نیاز‌های واقعی کشور است ایجاد یک مرجع رسمی برای تامین ارز مورد نیاز افراد باعث می‌شود بازار غیر رسمی محدود و تقاضای سفته بازانه نیز کمتر شود.


    صفاری بیان کرد: مرکز مبادله ارز و طلای ایران یک پایگاه برای واردات رسمی کشوراست و باتوجه به صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی قرار است در این مرکز از ابزار‌های جدید برای پوشش ریسک استفاده شود؛ بنابراین به هر میزان که مرکز مبادله ایران عمیق‌تر شود بازار غیر رسمی کوچک‌تر خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی