عصر بازار

مهار رشد قیمت طلا در بورس کالا با عرضه در مرکز مبادله

عصر اعتبار- یک کارشناس بورس گفت: عرضه طلا و سکه در مرکز مبادله، جلوی سفته‌بازی را خواهد گرفت‌ چون تقاضا در بورس کالا، روند قیمت طلا را افزایش می‌دهد، اما در مرکز مبادله حراج‌هایی برای شمش طلا گذاشته می‌شود تا هر کس‌ که قصد خرید برای تولید و ساخت مصنوعات طلا دارد، نیاز خود را از این مرکز تامین کند.

مهار رشد قیمت طلا در بورس کالا با عرضه در مرکز مبادله
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، ‌احمد اشتیاقی، کارشناس بازارهای مالی در تشریح اثرات بخشنامه اخیر بانک مرکزی در حوزه طلا بر بازار طلا و سکه‌ کشور، اظهار داشت: بانک مرکزی مدیریت طلا را به درستی تحت نظر گرفته و در اختیار دارد چون طلا می‌تواند بر قیمت ارز نیز اثر‌گذار باشد.

    وی افزود: عنوان مرکز مبادله ارز و طلا نیز مشخص می‌کند که بانک مرکزی علاوه بر مدیریت ارز، به دنبال مدیریت عرضه و تقاضای طلا هم خواهد بود؛ بخشنامه اخیر به دنبال این است که حباب سکه و طلا را کاهش دهد؛ چون هجوم پول به سمت طلا و افزایش حباب می‌تواند نرخ ارز را نیز افزایش دهد؛ بنابراین بانک مرکزی به عنوان یک سیاست یکپارچه تصمیم گرفت هر دو بازار یعنی ارز و طلا را همزمان تحت مدیریت خود قرار دهد.

    این‌ فعال بازار سرمایه بیان کرد: بانک مرکزی به صادرکنندگان اجازه داد تا تعهد ارزی خود را با واردات طلا و فروش آن در مرکز مبادله رفع کنند، بنابراین موجودی طلای بانک مرکزی از محل واردات و نه از محل ذخایر، به اندازه‌ای است که می‌تواند بازارگردانی موثر در بازار طلا داشته باشد.

    اشتیاقی با اشاره به اینکه بخشنامه جدید بانک مرکزی ورود جریان پول به بازار طلا را محدود می‌کند، گفت:  با این اقدام، بانک مرکزی به هدف نهایی خود که کنترل قیمت ارز و طلا است خواهد رسید‌‌.

    این‌ فعال بازار سرمایه افزود:‌ بخشنامه عرضه طلا و سکه در مرکز مبادله، جلوی سفته‌بازی را خواهد گرفت‌ چون تقاضا در بورس کالا، روند قیمت طلا را افزایش می‌دهد، در اینجا موضوع مدیریت تخصیص منابع به طلا نیز مطرح است که برهمین اساس در مرکز مبادله حراج‌هایی برای شمش طلا گذاشته می‌شود تا هر کس‌ که قصد خرید برای تولید و ساخت مصنوعات طلا دارد، نیاز خود را از این مرکز تامین کند.

    وی با اشاره به اینکه نگهداری طلا نزد بانک‌ها خرید آن را آسان می‌کند، گفت: کاهش حباب طلا نیز به نوعی می‌تواند موجبات تثبیت نرخ ارز را فراهم کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی