عصر بازار

چهارمین جلسه حراج حضوری شمش طلا چهارشنبه برگزار می‌شود

عصر اعتبار- چهارمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد روز چهارشنبه (۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۲) در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار می‌شود.

چهارمین جلسه حراج حضوری شمش طلا چهارشنبه برگزار می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا ، به دنبال افزایش قیمت انواع سکه و طلا بانک مرکزی سیاست‌های جدیدی برای کنترل قیمت‌ها در دستور کار خود قرار داد. رئیس کل بانک مرکزی 24 دی ماه امسال اعلام کرد که بانک مرکزی همواره به دنبال تعدیل قوانین مربوط به واردات طلای کشور است؛ در همین راستا تلاش داشتیم ذخایر طلای کشور افزایش یابد و با اقداماتی که اخیرا انجام شد ذخایر ارز و طلای کشور افزایش یافت.

    وی گفت که در تصمیم جدید بانک مرکزی درصدد است از چهارشنبه 27 دی ماه 1402 طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران عرضه شود.

    فرزین: بانک مرکزی همواره به دنبال تعدلیل قوانین مربوط به واردات طلای کشور است و با اقدامات انجام شده ذخایری ارز و طلا افزایش یافته است.

    براین اساس تا کنون سه دوره حراج در مرکز مبادله انجام شده است. حراج حضوری در مرکز مبادله ارز و طلای ایران به دو شیوه حراج خرد و حراج عمده انجام می‌شود و متقاضی خرید می‌تواند در حراج خرد حداقل یک و حداکثر پنج قطعه شمش طلای یک کیلوگرمی خرید کند؛ سقف خرید خرد در هر هفته تقویمی، صرفا پنج قطعه شمش طلای استاندارد خواهد بود.

    متقاضی خرید در حراج عمده نیز مجاز به خرید حداقل یک و حداکثر چهار بسته شمش طلای استاندارد است؛ هر بسته شمش طلای استاندارد در مرکز مبادله ارز و طلای ایران حاوی پنج قطعه شمش یک کیلوگرمی با عیار 995 در هزار است. همچنین سقف خرید عمده در هر هفته تقویمی صرفا 20 قطعه شمش طلای استاندارد است.

    محل تحویل شمش طلای استاندارد معامله در تالار معاملات طلای مرکز مبادله ایران، خزانه بانک کارگشایی مرکز است و حداقل قیمت پیشنهادی توسط متقاضی عرضه در روز حراج به هیات حراج اعلام می‌شود.

    نخستین حراج طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی در تاریخ 27 دی ماه شروع شد و در این حراج 10 شمش طلای یک کیلوگرمی استاندارد خریداری شد.

    دومین حراج حضوری با عرضه 37 کیلوگرم شمش طلای رفع تعهد ارزی برگزار شد؛ از این میزان عرضه که براساس مکانیسم عرضه و تقاضا و روش حراج حضوری صورت گرفت، 5 کیلوگرم شمش با میانگین قیمت 3 میلیارد و 603 میلیون تومان برای هر قطعه یک کیلوگرمی با عیار 995 در هزار معامله انجام شد.

    درسومین حراج حضوری از مجموع 112 شمش طلای عرضه شده استاندارد یک کیلوگرمی با عیار 995 در هزار، 79 شمش طلای استاندارد با میانگین قیمت سه میلیارد و 635 میلیون تومان معامله شد. براساس این گزارش در سه حراج گذشته 94 کیلوگرم شمش طلا معامله شده است.

    عرضه 94 کیلوگرم شمش طلا طی سه دوره حراج

    همان طور که اشاره شد چهارمین حراج در روز چهارشنبه (11 بهمن ماه 1402) برگزار خواهد شد. طبق اعلام مرکز مبادله جلسه از ساعت 12 شروع و تا ساعت 16 ادامه دارد. وجه الضمان مبلغ 3 میلیارد و 500 میلیون ریال به ازای هر قطعه شمش طلای استاندارد است.

    متقاضی خرید می‌تواند تا ساعت 24 روز سه شنبه مورخ 10 بهمن ماه 1402 مبلغ وجه الضمان را پرداخت کند. گفتنی است، مبلغ وجه الضمان باید نزد بانک ملی ایران، شعبه بانک کارگشایی مرکز و به شماره حساب مرکز مبادله ارز و طلای ایران پرداخت شود.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی