عصر بازار

دهقانی در پی بازدید رهبری از نمایشگاه دستاوردهای دانش‌بنیان مطرح کرد

عزم جدی دانش‌بنیان‌ها برای تکمیل زنجیره‌های ارزش اقتصاد

عصر اعتبار- معاون علمی رئیس‌جمهور با اشاره به بازدید روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی از نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: وقتی رهبر معظم انقلاب بر «دانش‌بنیان شدن اقتصاد» به عنوان راه تحول و پیشرفت تاکید دارند، لازم است که ما به حوزه‌های اقتصادی که کشور در آن توانمندی دارد، توجه کنیم و مزیت‌ها، نقاط نیازمند کار بیشتر و جاهای خالی را در زنجیره‌های ارزش بشناسیم. در این مسیر میزان صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان نیز تا پایان امسال از ۲ میلیارد دلار فراتر خواهد رفت.

عزم جدی دانش‌بنیان‌ها برای تکمیل زنجیره‌های ارزش اقتصاد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، روح الله دهقانی فیروزآبادی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سیما با موضوع «بازدید رهبر معظم انقلاب اسلامی از نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان»، اظهار کرد: این نمایشگاه که برای دومین سال برگزار شد، بحمدالله مورد تفقد و توجه رهبر فرزانه انقلاب قرار گرفت و ایشان، فرصتی چهارساعته را برای بازدید از دستاوردهای دانش‌بنیان ارائه شده در این نمایشگاه و گفت‌وگو با فعالان شرکت‌ها اختصاص دادند.

    دهقانی فیروزآبادی با اشاره به رویکرد موضوعی این نمایشگاه و توجه به نقش دانش‌بنیان‌ها در حل نیازهای فناورانه اقتصاد و صنعت، گفت: رویکرد امسال این نمایشگاه، نسبت به سال گذشته تفاوت جدی داشت و در حالی که سال گذشته دستاوردها بر مبنای هر نهاد و دستگاه ارائه شد، امسال دستاوردها به‌صورت موضوعی و در حوزه‌هایی همچون انرژی، آب و محیط زیست، غذا، دام و طیور و آبزیان، فناوری اطلاعات، معادن، حمل و نقل، کشاورزی، ماشین آلات و معادن معرفی شد. هدف اصلی این نمایشگاه، این بود که نقش دانش‌بنیان‌ها را در تکمیل زنجیره‌های ارزش صنایع مختلف و اقتصاد نشان داده و جاهای خالی در زنجیره‌های ارزش را که ‌می‌تواند با نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها پر شود، نمایان کند.

    وی از عزم جدی برای رفع نیازهای صنایع به دست شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و افزود: وقتی رهبر معظم انقلاب بر «دانش‌بنیان شدن اقتصاد» به عنوان راه تحول و پیشرفت تاکید دارند، لازم است که ما به حوزه‌های اقتصادی که کشور در آن توانمندی دارد، توجه کنیم و مزیت‌ها، نقاط نیازمند کار بیشتر و جاهای خالی را در زنجیره‌های ارزش بشناسیم. کشور ما در چند حوزه مزیت ویژه دارد که «انرژی» و«پزشکی و سلامت» از حوزه‌های مزیت‌های ویژه ما است، همین طور در آب، محیط زیست و برق، نیازهای جدی داریم؛ همان طوری که رهبری فرمودند برای رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان یعنی اقتصادی که بهره‌ور است، نوآور است و از فناوری‌های روزآمد استفاده می‌کند و می‌تواند محصولات با کیفیت عرضه کند، باید در تمامی حوزه‌های اقتصادمان تأثیر فناوری را مشاهده کنیم.

    معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با بیان این‌ که امروز با داشتن قریب به 10 هزار شرکت دانش‌بنیان توان کافی فناورانه برای حل هر مساله‌ای در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: برای این‌که شرکت‌ها تجمیع شوند و کارهای بزرگ انجام دهند، حمایت‌های بدون هدف کارساز نیست و باید کاری کنیم تا این شرکت‌ها میدان نقش‌آفرینی و به اصطلاح زمین بازی خود را در اقتصاد کشور پیدا کنند.

    به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، دهقانی فیروزآبادی با بیان این‌که در نسل چهارم معاونت علمی به دنبال بازارسازی برای شرکت‌ها هستیم، اظهار کرد: معتقدیم در نسل‌های قبلی معاونت علمی، زیست‌بوم این شرکت‌ها توسعه پیدا کرده است و اکنون، هدف اصلی این است که برای شرکت‌های دانش‌بنیان بازار ایجاد کنیم. توفیق شرکت‌های دانش‌بنیان زمانی است که به جای ارتباط مستقیم با معاونت علمی ریاست‌جمهوری با دستگاه‌ها و بازارهای مرتبط خودشان ارتباط پیدا کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی