عصر بازار

حجم تراکنش ارزی در سال ۱۴۰۲ از مرز ۱۳۸ میلیارد دلار گذشت

عصر اعتبار- معاون بانک مرکزی گفت: حجم تراکنش ارزی کشور در سال ۱۴۰۲ از مرز ۱۳۸ میلیارد دلار گذشت.

حجم تراکنش ارزی در سال ۱۴۰۲ از مرز ۱۳۸ میلیارد دلار گذشت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، معاون بانک مرکزی گفت: حجم تراکنش ارزی کشور در سال 1402 از مرز 138 میلیارد دلار گذشت.

    او با تأکید براینکه بانک مرکزی سال گذشته بیش از 69 میلیارد ‎دلار تامین ارز برای واردات کالا و خدمات مورد نیاز را انجام داد، گفت: برآورد اولیه نشان می‌دهد حجم صادرات کالا و خدمات نیز پارسال بیش از 85 میلیارد دلار بوده است.

    به گزارش تسنیم، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی هم گفته بود:  سال قبل 20 میلیارد دلار ارز 28500تومانی بابت تمام کالاهای اساسی کشور از جمله دارو، کالاهای کشاورزی و لوازم پزشکی و... پرداخت کردیم؛ امسال هم این سیاست را قصد داریم ادامه دهیم. در مرکز مبادله نیز با نرخی زیر 40 هزار تومان نزدیک 50 میلیارد دلار برای واردات سایر کالاها و خدمات قانونی اختصاص دادیم.

    وی با بیان اینکه نرخ رشد نقدینگی یکی از این عوامل است که بعد از 5 سال به زیر 25 درصد رسیده و شدیداً کاهش یافته است، تصریح کرد: تراز تجاری عامل دیگری است که در نرخ ارز اثر می‌گذارد؛ 152 میلیارد دلار تراز تجاری پارسال است که 86 میلیارد صادرات و 66 میلیارد واردات کالا داشتیم. تراز تجاری کالایی 20 میلیارد دلار مثبت است.

    پورسعید خلیلی