عصر بازار

صعود اجاره‌بها تا زمان خروج مسکن از رکود

عصر اعتبار- تجربه سال‌های گذشته بازار رهن و اجاره نشان می‌دهد که با اتمام فصل نقل و انتقالات از اوایل پاییز، اجاره‌بها نیز کاهش می‌یابد اما آمار منتشر شده بانک مرکزی از نرخ کرایه بها در مهر ماه سال جاری از تغییر در این معادله حکایت دارد.

صعود اجاره‌بها تا زمان خروج مسکن از رکود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۷:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادآنلاین، طبق آمار، کرایه بها در مهرماه نسبت به شهریور 11 درصد و در مقایسه با مهر سال 93، 12.4 درصد افزایش داشته است، برهمین اساس در سال جاری نه تنها با پایان فصل تابستان دیگر شاهد سیر نزولی کرایه بها نبودیم بلکه نرخ اجاره افزایش نیز یافته است، البته شرایط پیش آمده برای بازار رهن و اجاره از منظر برخی کارشناسان حوزه مسکن کاملا طبیعی است به گفته آنها با توجه به رکود در خرید و فروش مسکن، بازار رهن و اجاره تحت‌الشعاع قرار گرفته و اجاره‌بها تا رونق بازار مسکن روندی صعودی خواهد داشت در مقابل بعضی دیگر معتقدند که شرایط کنونی مقطعی بوده و سیر نزولی کرایه‌بها پس از مدتی دوباره آغاز می‌شود و این آمار منافاتی با پیش‌بینی‌های گذشته فعالان حوزه مسکن ندارد.

    محمود جهانی، کارشناس حوزه مسکن در تحلیل عدم هماهنگی نرخ اجاره در مهرماه سال جاری نسبت به سال‌های گذشته  می‌گوید: براساس مطالعات صورت گرفته، بازار رهن و اجاره از بازار خرید و فروش تبعیت نمی‌کند و کاهش قیمت هر مترآپارتمان تاثیری در افت نرخ اجاره‌بها ندارد و گهگاه این رابطه معکوس است.

    جهانی می‌افزاید: با رکود در بخش خرید و فروش مسکن و کاهش تقاضای موثر برای تولید مسکن، تقاضا به سمت رهن و اجاره سوق می‌یابد و با توجه به اینکه بازار مسکن در دو،سه سال گذشته روند رکودی داشته است تقاضای انباشته شده به سمت اجاره حرکت می‌کند.

    وی اظهار می‌کند: اجاره‌بها تقریبا متناسب با نرخ تورم تغییر می‌کند و روند ثابتی دارد درحالی که قیمت هرمتر زمین به صورت ادواری تغییر می‌کند.

    این کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است که با وجود آنکه با پایان یافتن فصل تابستان و آغاز فصل پاییز باید تعداد حجم معاملات اجاره کاهش یابد اما رکود بازار مسکن این معادله را برهم زده و علاوه بر افزایش تقاضای موثر برای اجاره، موجب افزایش کرایه بها نیز شده است، این سیر در ماه‌های آینده نیز ادامه می‌یابد و شرایط سال‌های گذشته و کاهش اجاره‌بها با آغاز فصل پاییز تا زمان رونق بازار مسکن دیگر تکرار نمی‌شود.

      اثرگذاری افزایش کرایه بر واحدهای کوچک
    یکی از مشاوران املاک تهران که در منطقه رسالت فعالیت می‌کند، موضوع افزایش نرخ کرایه‌بها را در مهر سال جاری تایید می‌کند و  می‌گوید: اجاره‌بها در این ماه نسبت به مشابه سال گذشته حدود 8 درصد افزایش داشته است اما با این وجود برخی صاحبان املاک به نرخی پایین‌تر از این درصد نیز رضایت می‌دهند. علیرضا فرشیان می‌افزاید: برخی از صاحبان املاک که تا فصل پاییز واحد مسکونی‌شان به اجاره نرفته است برای جذب مشتری نرخ کرایه را کاهش می‌دهند اما چنین تصمیمی در میان تمام صاحب‌خانه‌ها مشاهده نمی‌شود.

    وی با اشاره به کاهش جابه‌جایی مستاجران در فصل پاییز و زمستان می‌افزاید: تجربه سال‌ها حضور در حوزه مسکن گویای آن است که نرخ اجاره با پایان فصل نقل و انتقالات و آغاز مهرماه تقریبا ثابت مانده و گهگاه نیز کاهش می‌یابد زیرا اغلب مستاجران تا پیش از آغاز پاییز جابه‌جا می‌شوند و بازار رهن و اجاره در خوابی زمستانی فرو می‌رود.

    به گفته این فعال حوزه مسکن واحدهایی که بزرگ متراژ هستند و با قیمت بالاتری اجاره داده می‌شوند چندان تغییری در کرایه آنها ایجاد نمی‌شود اما واحدهای کوچک متراژ بیشتر در معرض تغییرات نرخ اجاره قرار دارند و در اغلب موارد اجاره‌بهای آنها کاهش بیشتری را تجربه می‌کند.

      روند طبیعی افزایش کرایه تا نیمه مهر
    اگرچه محمود جهانی، کارشناس حوزه مسکن و همچنین علیرضا فرشیان فعال حوزه مسکن، معتقدند که افزایش نرخ اجاره‌بها در مهرماه سال جاری متفاوت با سال‌های گذشته است و شرایط در ماه‌های آتی نیز ادامه می‌یابد، اما بیت‌الله ستاریان، استاد اقتصاد مسکن با اشاره به پایان فصل جابه‌جایی مستاجران  می‌گوید: هرساله، نقل‌وانتقالات مسکن تا 15مهرماه ادامه می‌یابد به همین دلیل نرخ اجاره تا نیمه‌های مهرماه همچنان بالاست.

    ستاریان می‌افزاید: کرایه‌بها در ماه‌های آتی افت نمی‌کند و تغییرچندانی تا پایان سال نخواهد داشت، البته ادامه این شرایط بسته به نگاه و سیاست دولت درحوزه مسکن دارد.

    وی ادامه می‌دهد: درصورت رونق بازار مسکن، هم قیمت مسکن روندی صعودی را طی می‌کند و هم اجاره‌بها افزایش می‌یابد که چنین دورنمایی از بازار مسکن تا پایان سال متصور نیست زیرا تصمیمات دولت برای خروج از رکود چندان قدرتمند  نیستند.

    به گفته این کارشناس ارشد مسکن دولت باید تجدید نظری جدی در برنامه‌های آتی خود در این حوزه داشته باشد تا با ایجاد رونق، بازار خرید و فروش و رهن و اجاره نیز تکانی بخورد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی