عصر بازار

نجات گروگان پنج میلیاردی در ۷۲ ساعت

عصر اعتبار- پلیس آگاهی پایتخت،‌سه آدم ربا را که پسری ۱۶ ساله را ربوده و در ازای آزادی‌اش ۵ میلیارد تومان درخواست کرده بودند در کمتر از ۷۲ساعت دستگیر کردند و گروگان را نجات دادند.

نجات گروگان پنج میلیاردی در ۷۲ ساعت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اعتماد، رسیدگی به این پرونده از شامگاه ٢٨ دی امسال با شکایت پدر گروگان در کلانتری ١٥۰ تهرانسر آغاز شد. او به ماموران گفت که فردی ناشناس با او تماس گرفته و درخواست ٥ میلیارد تومان پول در ازای آزادی پسرش کرده است. با ثبت حرف‌های شاکی، پرونده‌ای مقدماتی با موضوع «آدم‌ربایی» تشکیل و برای رسیدگی در اختیار کارآگاهان پایگاه یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

    پدر گروگان که در زمینه خرید و فروش لوازم آشپزخانه مشغول به کار است در شرح جزییات حادثه به کارآگاهان گفت: «امروز صبح – ٢٨ دی – پسرم علی برای رفتن به مدرسه از خانه بیرون رفت اما هرچه منتظرش شدیم برنگشت. ساعت ١٦:٣۰ مرد ناشناسی با من تماس گرفت و گفت با همکاری چند نفر دیگر او را دزدیده و برای آزادی‌اش پنج‌میلیارد تومان می‌خواهد. او گفت اگر ظرف دو روز این پول را تامین نکنم پسرم را خواهد کشت یا اینکه دست راستش را قطع خواهد کرد.» با ثبت شکایت پدر علی، کارآگاهان به سرعت تحقیق از بستگان و آشنایان او را به جریان انداختند و متوجه شدند یکی از آنها مردی ٣٤ ساله به نام ابراهیم است که به تازگی از زندان آزاد شده و سوابق ضرب و جرح عمدی، کلاهبرداری، ایراد صدمه عمد بدنی و صدور چک بلامحل را در پرونده خود دارد. همزمان تیم دیگری از کارآگاهان به تحقیق از همکلاسی‌های علی پرداختند که در جریان آن مشخص شد تعدادی از همکلاسی‌های نوجوان ١٦ ساله در روز حادثه، او را هنگام سوارشدن در یک دستگاه خودروی سمند سفید رنگ دیده‌اند.

    بررسی‌ها نشان می‌داد خودروی شناسایی شده از آن ابراهیم است. به این ترتیب فرضیه «نقش و مشارکت ابراهیم در آدم‌ربایی» تایید شد و دستگیری او به جریان افتاد. تنها سه روز بعد از روز حادثه، ابراهیم هنگام تردد با خودروی سمند سفید رنگ در شهرک ولیعصر تهران شناسایی و در عملیاتی ضربتی دستگیر شد.
    او که هنگام دستگیری یک قبضه سلاح کمری و گلوله‌های جنگی همراه داشت در بازجویی‌های ابتدایی زیر بار ربودن علی نرفت اما در ادامه به این جرم اعتراف کرد و مخفیگاه دو همدست دیگر خود را نیز لو داد. او به کارآگاهان گفت که ویلایی در منطقه فردوس اسلامشهر اجاره و گروگان ١٦ ساله را به آنجا منتقل کرده‌اند.

    با شناسایی این ویلا به سرعت چند تیم عملیاتی از کارآگاهان پلیس آگاهی اسلامشهر به محل اعزام و سرانجام موفق شدند عصر یکم بهمن و در کمتر از ٧٢ ساعت، نوجوان ربوده شده را آزاد و دو متهم دیگر پرونده به نام‌های مهدی ٢٩ و امیر ٣٥ ساله را دستگیر کنند. دو متهم که در بازرسی از مخفیگاه‌شان بیش از ٢۰۰ فشنگ جنگی متعلق به سلاح ابراهیم کشف شد در بازجویی‌ها، طراح نقشه آدم‌ربایی را ابراهیم معرفی کردند و به کارآگاهان گفتند: «ما و ابراهیم در زندان با هم آشنا شدیم. او گفت آشنایی دارد که اگر پسرش را بدزدیم و تنها دو ساعت او را نگه داریم، می‌توانیم میلیاردر شویم. ما هم قبول کردیم.»
    ابراهیم، متهم اصلی پرونده اما در ادامه بازجویی‌ها گفت: «ربودن علی اول شوخی بود. اما بعد از آزادی وقتی دوباره امیر و مهدی را دیدم، بحثش جدی شد. آنها پیشنهاد آدم‌ربایی را دادند اما علی را من معرفی کردم.»

    بازجویی از سه آدم‌ربا فاش کرده است که آنها ابتدا نقشه آدم‌ربایی را در زندان طراحی و پس از آزادی آن را اجرا کرده‌اند. آنها در روز حادثه، سوار بر خودروی سمند سفید رنگ در اطراف مدرسه گروگان پرسه می‌زدند. ابراهیم به عنوان راننده، صورت خود را پوشانده بود و امیر در صندلی جلو و مهدی در صندلی عقب نشسته بودند. آنها علی ١٦ ساله را پس از خارج شدن از مدرسه، به عنوان مسافر سوار کردند اما به محض سوار شدن او دست، پا و چشمانش را بستند و به ویلایی اجاره‌ای در اسلامشهر بردند. امیر و مهدی در چند نوبت با خانواده گروگان تماس گرفتند و مبلغ پنج میلیارد تومان درخواست کردند. آنها تهدید کرده بودند اگر پولی دریافت نکنند، گروگان خود را خواهند کشت یا دست راستش را قطع خواهند کرد. سردار عباسعلی محمدیان، رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ با بیان جزییات پرونده از ادامه بازجویی‌ها از آدم‌ربایان در پایگاه یازدهم خبر داد و درباره کشفیات پرونده‌های آدم‌ربایی پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: «١۰۰ درصد پرونده‌های آدم‌ربایی در پلیس آگاهی تهران بزرگ کشف شده است. در هیچکدام از پرونده‌های آدم‌ربایی رسیدگی شده نیز حتی ریالی به ربایندگان پرداخت نشده و در همه این پرونده‌ها، افراد ربوده شده آزاد و متهمان نیز دستگیر شده‌اند.»

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی