عصر بازار

آیا طلا مغلوب عوامل منفی بازار خواهد شد؟

عصر اعتبار- طلا در معاملات روز جمعه کاهش چشمگیری پیدا کرد و این کاهش به اندازه ای بالا بود که رشد هفتگی این فلز زرد را تقریبا از میان برد اما طلا همچنان قوی مانده و به سوی بزرگترین رشد ماهانه امسال پیش می رود.

آیا طلا مغلوب عوامل منفی بازار خواهد شد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، این فلز زرد ماه جاری با افزایش خرید سرمایه گذاران حدود 9 درصد رشد قیمت داشته که بزرگترین رشد ماهانه از ژانویه سال 2012 تاکنون است. طلا در معاملات آسیایی که معامله گران برای سودبری به فروش اقدام کردند کاهش یافت و در ادامه روز بدنبال انتشار آمار تولید ناخالص داخلی سه ماهه پایانی سال گذشته آمریکا که بهتر از حد مطلوب بود، جهش قیمته ای نفت و صعود شاخص دلار که باعث شد معامله گران از دارایی های امن فاصله بگیرند این کاهش عمیق تر شد.
    هر اونس طلا برای تحویل در آوریل 18.50 دلار یا 1.4 درصد اُفت کرد و به 1220.30 دلار رسید و رشد هفتگی اندک این فلز به بیش از یک درصد کاهش هفتگی تبدیل شد. به گفته تحلیلگران، ادامه سودبری از سوی سفته بازان، قیمت معاملات آتی طلای آمریکا را تحت فشار قرار داده اما روند قوی بازارهای خارجی میزان ضرر را محدود کرده است با اینهمه اگر طلا به پایین سطح 1210 دلار سقوط کند احتمال بازگشت به محدوده 1180 دلار وجود دارد.

    دلار در برابر سبدی از ارزهای بزرگ 0.1 درصد افزایش یافت و همزمان با نشست رهبران مالی کشورهای گروه 20 که در شانگهای گرد هم آمدند تا به بررسی شرایط رو به وخامت اقتصاد جهانی بپردازند بدون اینکه در خصوص حل مشکلات اجماع گسترده داشته باشند، بازارهای سهام اروپایی به بالاترین سطح در سه هفته گذشته صعود کردند.
    به نظر می رسد طلا نقش خود به عنوان پناهگاه سرمایه برای سرمایه گذاران ریسک گریز را دوباره کشف کرده و امسال که قیمتهای سهام به دلیل واهمه فزاینده از کندی اقتصاد جهانی ریزش کرده، 16 درصد رشد کرده است. به گفته وین گوردون، مدیر کالاها و ارزها در شرکت مدیریت سرمایه یو بی اس، این ریسک و ترس است که صعود طلا را هدایت می کند زیرا مردم نگران کاهش بیش از اندازه ارزش یوان چین، اعتبار اروپا و احتمال رکود اقتصادی آمریکا هستند.
    بر اساس این گزارش طلا ماه جاری تحت تاثیر تغییر انتظارات برای افزایش نرخهای بهره آمریکا مورد حمایت قرار گرفت و تا رکورد 1260.60 دلار صعود کرد. مایکل هوسه، تحلیلگر کالای دویچه بانک اعلام کرد این بانک اهداف رشد برای اتحادیه اروپا و آمریکا را به میزان قابل ملاحظه ای پایین آورده و انتظارات برای افزایش نرخ های بهره و هدف رشد شاخص استاندارد اند پورز تا پایان امسال را کمتر کرده است که همه این موارد برای طلا مثبت هستند. دارایی های SPDR Gold Trust که بزرگترین صندوق قابل معامله در بورس با پشتوانه طلا در جهان است روز چهارشنبه به بالاترین میزان از ماه مارس سال 2015 رسید. ورود سرمایه به این صندوق از ابتدای سال 2016 تاکنون از میزان سرمایه هایی که در کل سال 2015 از آن خارج شدند عبور کرده است.
    به گفته یک معامله گر طلا در هنگ کنگ، وضعیت اقتصادی از بازار طلا حمایت کرده و اگر این فلز زرد به رکورد بالای جدیدی صعودکند تعجب آور نخواهد بود. پول قابل توجهی به صندوقهای سرمایه گذاری سرازیر می شود و همبستگی آنها با قیمت واقعا قوی است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی