عصر بازار

رییس انجمن انبوه‌سازان تهران مطرح کرد

تردید نسبت به کاهش هزینه ساخت مسکن

عصر اعتبار- رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفت: کاهش قیمت مصالح ساختمانی به تنهایی نمی‌تواند عامل پایدار و موثری در کاهش قیمت مسکن باشد.

تردید نسبت به کاهش هزینه ساخت مسکن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از ایسنا، حسن محتشم اظهار کرد: چهار عامل در قیمت مسکن موثر است که عبارتند از قیمت زمین، هزینه خدمات از جمله خدمات شهرداری و نظام مهندسی، دستمزد نیروی انسانی و قیمت مصالح که در سال جاری بجز مورد آخر بقیه موارد طبق سنوات گذشته با افزایش همراه بوده است. لذا نمی‌توان از کاهش هزینه تمام شده مسکن صحبت کرد.

    وی افزود: به دلیل رکود مسکن در سال‌های اخیر قیمت زمین با ثبات همراه بود. با این وجود افراد اندکی حاضرند زمین خود را زیر قیمت بفروشند و اگر کسی پیدا شود که زمین خود را زیر قیمت بفروشد، موردی و اتفاقی است. پس نمی‌توان گفت قیمت زمین کاهش یافته است.

    رییس انجمن انبوه‌سازان تهران، خدمات مهندسی و عوارض شهرداری را از دیگر مولفه‌های تاثیرگذار بر قیمت تمام شده مسکن دانست و گفت: با این‌که مسکن در دو سه سال اخیر با رکود همراه بوده، هزینه خدمات افزایش یافته که قاعدتا روی قیمت تمام شده مسکن تاثیرگذار است.

    محتشم با بیان این‌که عامل تاثیرگذار دیگر در قیمت مسکن، دستمزد نیروی انسانی است، خاطرنشان کرد: دولت هر ساله نرخ کارگری را بالا می‌برد که امسال نیز این کار را صورت داد. بنابراین سازنده باید بابت نیروی انسانی هزینه بیشتری نسبت به سال گذشته بپردازد.

    وی ادامه داد: تنها عاملی که قیمت آن مقداری نسبت به سال قبل کاهش یافته مصالح ساختمانی است که به تنهایی نمی‌تواند سهم عمده ای در کاهش قیمت مسکن داشته باشد. به هر حال تولیدکنندگان مصالح ساختمانی به دلیل رکود بخش مسکن مجبور شده‌اند مقداری قیمت‌ها را پایین بیاورند که این شرایط نه تنها پایدار نیست بلکه هیچ‌یک از دو طرف عرضه و تقاضا از آن سود نمی‌برند.

    رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران توضیح داد: در شرایط فعلی که با انباشت تولید مواجهیم، بعضی فروشندگان تا مدتی مجبورند تورم را روی کالای خود لحاظ نکنند. این مساله شاید از نظر سازندگان مسکن مثبت تلقی شود اما به معنای رونق مسکن نیست؛ چرا که هنوز مسکن با نبود مشتری مواجه است و از طرفی رکود تولید، کاهش اشتغال را به دنبال دارد. هم‌چنین بعد از این‌که بازار رونق بگیرد تولیدکنندگان مصالح نه تنها قیمت‌ها را بالا می‌برند بلکه تورم را نیز بر روی آن محاسبه می‌کنند و این به نفع هیچ‌یک از دو طرف عرضه و تقاضا نیست.

    محتشم تاکید کرد: رکود فعلی حاکم بر بخش مصالح ساختمانی ناپیدار است و برنده این شرایط دلالانی هستند که توان خرید دارند و بعد از مدتی که بازار رونق گرفت با قیمت‌های روز، کالای خود را عرضه می‌کنند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی