عصر بازار

شریعتمداری:

افزایش واردات نوید از آینده روشن اقتصادی دارد

عصر اعتبار- وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال حجم کل واردات نسبت به سال گذشته افزایش داشته و این مهم نوید از آینده روشن اقتصادی دارد.

افزایش واردات نوید از آینده روشن اقتصادی دارد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محمد شریعتمداری در جلسه شورای اداری شهرستان تربت حیدریه که در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: 85 درصد حجم کل واردات کشور را کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای در راستای تولید ارزش افزوده تشکیل می‌دهد.

    وی به افزایش سه برابری تقاضای ثبت سفارش در سال جاری نسبت به سال گذشته اشاره کرد و افزود: عمده این میزان تقاضا در قالب محصولات واسطه‌ای و سرمایه‌ای به ارزش 44 میلیارد دلار است که ورود آن در داخل کشور سبب رونق اقتصادی می‌شود.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: اکنون در این وزارتخانه 44 میلیارد دلار ثبت سفارش منتظر صدور مجوز است که نشان می‌دهد فعالان اقتصادی به آینده فضای کسب و کار در کشور امید دارند.

    شریعتمداری با اشاره به ممنوع کردن واردات 1400 قلم کالا، بیان کرد: این امر مهم گامی موثر در راستای حمایت از تولیدکنندگان و تولیدات داخلی است که با حمایت مجلس شورای اسلامی انجام شد و همچنین فرصتی برای بخش خصوصی فراهم گردید که با خلاقیت و ابتکار عمل بتواند توانایی خود را در حوزه اقتصادی شکوفا کند و زمینه بی نیازی به صدور نفت را آماده کند.

    وی با توجه به انجام 95 درصد سرمایه گذاری‌ها در خراسان رضوی توسط بخش خصوصی گفت: این استان پتانسیل‌های بسیاری جهت سرمایه‌گذاری دارد و حمایت از بخش خصوصی سبب استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود شده است.

    شریعتمداری با اشاره به کاهش ارزش پول ملی در ایران اظهار کرد: افزایش روند صادرات و فعالیت‌های اقتصادی در همه کشورها با کاهش و یا پایین نگهداشتن ارزش پول ملی است، اکنون که در جریان اتفاقات اخیر ارزش پول ملی در کشور ما کاهش یافته و نوساناتی را بوجود آورده باید با تدبیر از این شرایط فرصتی برای رشد کشور فراهم کرد.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: تلاش این وزارتخانه برای جلوگیری از سودجویی برخی سوء‌استفاده‌گران در این است تا از صادرات برخی محصولات اقتصادی که از مزایای یارانه‌ای دولت بهره می‌برند جلوگیری کند تا این محصولات به عنوان سرمایه ملی از کشور خارج نشوند.

    وی با بیان تدابیر دولت در راستای کمک به بخش‌ خصوصی ادامه داد: پیش‌بینی مجلس شورای اسلامی در بودجه سال 97  برای کمک‌های فنی و تخصصی به صنایع 3200 میلیارد تومان برآورد شده که در شش ماه دوم برای توسعه واحدهای صنعتی واگذار می‌شود.

    شریعتمداری در پایان از برخی دستگاه‌ها و نهادهای دولتی مانند سازمان تامین اجتماعی، بانک‌ها و سازمان امور مالیاتی خواست تا با درک شرایط حساس فعلی در اجرای قوانین و دستورالعمل‌ها بخش خصوصی را بیشتر حمایت کنند و سخت‌گیری‌ها در جهت کسب درآمدهای قانونی و اخذ مالیات و دیگر موارد قانونی را بر سازمان‌های دولتی و شبه دولتی اعمال کنند.

    مجتمع فولاد رخ در تربت‌حیدریه می‌تواند بزرگتر از مجتمع فولاد مبارکه باشد

    همچنین محمد شریعتمداری در مراسم آغاز عملیات اجرایی ساخت مجتمع فولاد رخ تربت حیدریه با اشاره به افزایش تولید فولاد در کشور اظهار کرد: ظرفیت تولید فولاد کشور 205 میلیون تن است و با اجرایی شدن طرح‌های اخیر فولاد که با سرمایه گذاری داخلی و خارجی در حال انجام است افزایش در این بخش را شاهد خواهیم بود.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که معادن سنگان خواف 30درصد ظرفیت سنگ آهن کشور را در بردارد گفت: نزدیکی مجتمع فولاد رخ تربت حیدریه به معادن سنگان خواف و همچنین دسترسی به راه‌های زمینی و ریلی بستر مناسبی را برای این پروژه اقتصادی فراهم کرده که با توجه به حجم سرمایه گذاری‌های انجام شده خواهد توانست حتی بزرگ‌تر از مجتمع فولاد مبارکه اصفهان باشد.

    وی با بیان اینکه اکنون 110 میلیون تن ظرفیت جدید در زمینه فولاد کشور با پیشرفت فیزیکی 70 درصد در حال احداث است، عنوان کرد: تضمین خوراک اولیه پروژه مذکور اعلام شده و آب مورد نیاز این طرح برای مرحله نخست 100 لیتر در ثانیه پیش‌بینی شده است که از طریق پساب فاضلاب شهر تربت حیدریه تامین خواهد شد.

    شریعتمداری به ایجاد فرصت شغلی برای 12 هزارنفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این پروژه اشاره کرد و افزود: عملیات اجرایی ساخت مجتمع فولاد رخ تربت حیدریه با ظرفیت تولید سالانه 4.1 میلیون تن در زمینی به مساحت 550 هکتار آغاز شد و مرحله نخست آن که شامل احیا است، طی 30 ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: کشورهای غربی و بیگانه به دنبال فرصتی بودند تا به دنیا ثابت کنند ایرانی‌ها اهل مذاکره و تعامل نیستند و این در حالی رقم خورد که با مذاکرات برجام و اتفاقات به وجود آمده در این زمینه بستر دروغگویی و بی اعتمادی به غرب آشکار شد.

    وی اضافه کرد: ملت ایران ایستادگی و مقاومت خود را بارها در تمام صحنه‌ها به دنیا ثابت کرده و این‌بار هم همچون سنوات گذشته از بحران پیروز بیرون خواهد آمد و غربی‌ها بار دیگر طعم شکست را خواهند کشید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی