عصر بازار

چک‌های برگشتی شرکت های هواپیمایی عامل توقف پرداخت تسهیلات حمایتی دولت

عصر اعتبار- دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با بیان اینکه تسهیلات حمایتی دولت به دلیل رکود حاصل از کرونا، به دست شرکت های هواپیمایی نرسید، گفت: بانک های عامل به دلیل آنکه شرکت ها چک برگشتی دارند، از پرداخت این تسهیلات سر باز می زنند.

چک‌های برگشتی شرکت های هواپیمایی عامل توقف پرداخت تسهیلات حمایتی دولت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، مقصود اسعدی سامانی درباره آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات حمایتی شرکت های هواپیمایی به دلیل رکود حاصل از شیوع کرونا، بیان کرد: همانگونه که عنوان شده بود این تسهیلات فعلا در گیر و دار ضمانت های بانکی مانده است و شرکت‌های هواپیمایی هم سرگردان هستند.

    وی ادامه داد: با بررسی های گوناگون بالاخره مقرر شده است 2000 میلیارد تومان تسهیلات به شرکت های هواپیمایی آسیب دیده از شیوع کرونا پرداخت شود، به هر حال از اسفند 98 با شیوع کرونا در کشورمان سفرهای هوایی تا اندازه ای کنسل شد و به توصیه ستاد مقابله با کرونا سفرها کاهش یافت، متقاضیان پرواز هم کاهش یافت و شرکت های هواپیمایی دقیقا در دوران پیک سفر (نوروز 99) که برای انجام سفرها برنامه ریزی کنند با کاهش بیش از 80 درصدی پروازها به دلیل نبود تقاضای سفر مواجه شدند.

    دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی اضافه کرد: به هر حال پس از آنکه دولت تصمیم گرفت به شرکت ها و کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا کمک کند، مقرر شد این وام حمایتی به شرکت های هواپیمایی هم پرداخت شود، به هر حال بیشترین تأثیر کرونا در دنیا بر بخش گردشگری و حمل و نقل خصوصا حمل و نقل هوایی بوده است، شرکت ها هم در این باره زیان دیده اند و در پرداخت حقوق کارکنان خود مشکلاتی دارند ضمن آنکه هزینه هایی نظیر خدمات فرودگاهی و پارکینگ و غیره برای شرکت ها وجود دارد که برای پرداخت آن مشکل دارند.

    اسعدی سامانی اضافه کرد: در این راستا شرکت های متقاضی در سامانه کارا ثبت نام کردند و پس از تکمیل مدارک، به بانک عامل معرفی شدند اما در بانک برای شرکت های هواپیمایی مشکلاتی پیش آمده است که هنوز رفع نشده است.

    وی با بیان اینکه وحدیت رویه در اخذ ضمانت تسهیلات از سوی بانک ها وجود ندارد، گفت: برخی بانک ها بابت این تسهیلات وثیقه گذاری هواپیما را قبول کرده اند و برخی بانک ها مطالبه وثیقه گذاری ملک میکنند؛ با این حال این موارد برای شرکت های هواپیمایی مشکلی نیست چون باید در این شرایط دستمزد پرسنل خود را پرداخت کنند و ضرورت دارد این تسهیلات را دریافت کنند.

    دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی اضافه کرد: مشکلی که کماکان پابرجا است و هنوز رفع نشده است، موضوع چک های برگشتی شرکت های هواپیمایی در گذشته است که موجب شده است بانک ها با استناد به این چک ها، از پرداخت تسهیلات حمایتی به شرکت های هواپیمایی خودداری کنند.

    اسعدی سامانی در پاسخ به این سوال که چک های برگشتی شرکت های هواپیمایی مربوط به چه مواردی است؟ بیان کرد:  این چک های برگشتی شرکت های هواپیمایی، بیشتر مربوط به بدهی های گذشته شرکت ها است برخی بانک ها تسهیلاتی دریافت کرده اند و نتوانسته اند تسویه کنند و بدهی هایی دارند یا چک هایی که به طرف های حساب خود داده اند و در این شرایط برگشت خورده است و نتوانستند چک خود را پاس کنند و همین مورد موجب شده است شرکت‌های هواپیمایی با مشکل مواجه شوند.

    وی با اشاره به ضرورت همکاری بانک ها و کاهش شرایط سخت‌گیرانه، گفت: پیش از این هم اعلام شده بود که بهتر است بانک مرکزی و معاون‌ اقتصادی رئیس‌جمهور  در این باره تصمیمات لازم را برای تسهیل شرایط اخذ و به بانک های عامل ابلاغ کنند تا این مشکل نیز رفع شود.

    به گزارش فارس وزیر راه و شهرسازی روز 19 مرداد امسال بود که در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان هواپیمایی تأکید کرد: این تسهیلات حمایتی شرکت های هواپیمایی به شرکت هایی پرداخت می شود که در شیوع کرونا کارکنان خود را تعدیل نکرده اند.

    بنابراین گزارش معیار سنجش عدم تعدیل نیرو فهرست صدور بیمه نامه کارکنان شرکت های هواپیمایی در بهمن و آذر 99 است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو