عصر بازار

مهلت ثبت نام وام کرونا فقط تا امروز

عصر اعتبار- مهلت ثبت نام دریافت تسهیلات حمایتی کرونا که پیش از این کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع کرونا تا ۳۱ شهریور ماه تمدید کرده بود کم کم روبه پایان است و کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا تنها تا پایان وقت امروز برای ثبت نام فرصت دارند.

مهلت ثبت نام وام کرونا فقط تا امروز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، پرداخت تسهیلات حمایتی به فعالان اقتصادی و شاغلان کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا در 14 رسته منتخب و شناسایی شده توسط وزارت کار از 13 خرداد ماه آغاز شد؛ بر این اساس 14 رسته شغلی منتخب که بیشترین آسیب از شیوع ویروس کرونا را متحمل شده و دارای لیست بیمه در قالب کارفرمایی یا خویش فرمایی بودند، در سامانه کارا ثبت نام و از تسهیلات مذکور بهره مند شدند.

    در همین راستا، حدود 850 زیررسته شغلی آسیب دیده از شیوع کرونا با هماهنگی دستگاه های اجرایی شناسایی و اعلام شد که از مجموع سه میلیون بنگاه آسیب دیده 1.3 میلیون واحد بیمه شده و دارای کد کارگاهی و 1.7 میلیون واحد، فاقد بیمه و کد کارگاهی هستند.

    فارغ از رسته های شغلی، وزارت کار یک میلیون واحد اقتصادی آسیب دیده از کرونا را هم شناسایی و با ارسال پیامک، آنها را مشمول دریافت تسهیلات حمایتی کرونا اعلام کرد.

    پرداخت تسهیلات کرونا به دو گروه از بنگاه ها صورت گرفت؛ اول کارگاه‌هایی که مستقیم از کرونا لطمه دیده و به اجبار تعطیل شده‌اند که به ازای هر نیروی انسانی در این کارگاهها، مبلغ 16 میلیون تومان وام اختصاص یافت و در واحدهای کسب‌وکاری که فعال بوده، تعطیل نشده و غیر مستقیم از کرونا آسیب دیده‌اند، مبلغ 12 میلیون تومان تسهیلات پرداخت شد.

    نرخ سود تسهیلات 12 درصد و دوره بازپرداخت تسهیلات پس از یک دوره تنفس از مهرماه سال جاری و به مدت دو سال است؛ وثایقی که برای دریافت تسهیلات توسط بانک ها دریافت می شود نیز متفاوت و با ارائه سفته و معرفی ضامن خواهد بود.

    مهلت پرداخت تسهیلات حمایتی کرونا به صاحبان کسب و کارهای بیمه شده و فاقد بیمه و معرفی آنها به بانک پیش از این تا پایان تیرماه اعلام شده بود اما وزارت کار به دلیل تاخیراتی که در فرآیند اجرای پرداخت وام، وجود برخی مشکلات در روند ارسال پیامک و کندی ثبت نام متقاضیان به وجود آمد، درخواست تمدید مهلت ثبت‌نام و پرداخت وام را به کارگروه اقتصادی کرونا ارائه کرد که مورد موافقت کارگروه قرار گرفت.

    این زمان ابتدا تا پنجم مرداد ماه تمدید شد و پس از آن کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع کرونا در بیست و چهارمین جلسه خود، مهلت ثبت نام وام کرونا را برای صاحبان مشاغل بیمه شده تا 15 شهریور و صاحبان مشاغل فاقد بیمه تا پایان شهریور تمدید کرد تا با مراجعه به سامانه کارا به نشانی https://kara.mcls.gov.ir نسبت به ثبت نام خود در سامانه اقدام کنند.

    این کارگروه همچنین شرط "نداشتن چک برگشتی" را از شروط دریافت همه تسهیلات کرونایی حذف کرد تا پرداخت تسهیلات کرونا به متقاضیان و کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا با سرعت بیشتری دنبال شود.

    مطابق آخرین آمارها، بیش از 490 هزار متقاضی در سامانه کارا ثبت نام کردند که بیشترین تسهیلات پرداخت شده در میان رسته‌های کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا متعلق به رانندگان، معلمان دبستان، بخش حمل و نقل عمومی و آرایشگاه ها بوده است.

    برابر اعلام بانک مرکزی، شبکه بانکی طی یک ماه و نیم اخیر 4400 میلیارد تومان تسهیلات کرونایی به واحدهای کسب و کار پرداخت کرده است.

     امروز آخرین مهلت یاد َشده برای ثبت نام دریافت تسهیلات حمایتی کرونا است و متقاضیان تا پایان وقت امروز فرصت دارند برای دریافت وام به سامانه کارا مراجعه کنند.تا این لحظه خبری مبنی بر تمدید زمان ثبت نام منتشر نشده و در صورت احتمال تمدید مهلت، کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از کرونا در این زمینه تصمیم گیرنده خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی