عصر بازار

تشکیل شورای عالی تعاون و برگزاری اولین جلسه تا ۲ ماه آینده‌

عصر اعتبار- معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تشکیل شورای عالی تعاون خبر داد و گفت: قرار است اولین جلسه این شورا تا ۲ ماه آینده برگزار شود.

تشکیل شورای عالی تعاون و برگزاری اولین جلسه تا ۲ ماه آینده‌
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، مهدی مسکنی، معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در همایش توسعه صادرات بخش تعاون، اظهار داشت‌: بر اساس قانون توسعه بخش تعاون در بند یک شورای عالی هماهنگی تعاون تشکیل شده است که وزیر امور اقتصادی و دارایی و وزیر سمت به عنوان عضو و دبیر آن وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

    وی با بیان اینکه قرار است اولین جلسه شورای عالی هماهنگی تعاون در یکی دو ماه آینده برگزار شود، اضافه کرد: مشکلاتی مانند مالیات شرکت‌های تعاونی، قرار است در شورای عالی تعاون مطرح و حل شود، یکی از مشکلات تعاونی‌ها این است که اتحادیه تخصصی برای خدمات صادراتی نداریم و شرکت‌های تعاونی مجبور هستند خودشان هم تولید کنند و هم به صادرات بپردازند، درحالی‌که کار صادرات یک کار تخصصی است.

    معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد گلایه یکی از تعاون‌گران مبنی بر اینکه بین سازمان تعاون روستایی و معاونت تعاون هماهنگی وجود ندارد، اظهار داشت: ما تعاون را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از خود شروع کردیم. قبول دارم در گذشته بین معاون تعاون و معاونت سازمان تعاون روستایی هماهنگی وجود نداشت، اما بر اساس تبصره 2 ماده 72 قرار شد هماهنگی بیشتری بین معاونت تعاون و سازمان تعاون روستایی برقرار شود و در این زمینه تاکنون 12 جلسه برگزار کرده‌ایم. اما با تغییر و تحول وزرای جهاد کشاورزی هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است اما‌ به زودی به جمع‌بندی می‌رسیم.

    وی اضافه کرد: بخش تعاون بین‌بخشی است و ما تعاونی‌های مختلف در زمینه کشاورزی، پتروشیمی، خدمات، شیلات، دامپروری، حمل و نقل و فناوری اطلاعات داریم و من به عنوان معاون تعاون باید بین این بخش‌های مختلف هماهنگی برقرار کنم.

    * خدمات صندوق ضمانت صادرات بخش تعاون 60 درصد‌ کاهش داشته است

    مسکنی به صندوق ضمانت صادرات بخش تعاون اشاره کرد و گفت: این صندوق نه تنها افزایش نرخ خدمات نداشته، بلکه نسبت به سال گذشته نرخ خدمات آن 60 درصد هم کاهش داشته است.

    معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: بخش تعاون باید در یک هماهنگی با سایر بخش‌ها قرار گیرد و روح تعاون در شرکت‌های تعاونی برقرار شود به‌گونه‌ای که یک شرکت تعاونی موفق باید بتواند حداقل 50 شرکت تعاونی دیگر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دور خود جمع کند.

    ‌مسکنی افزود: صندوق ضمانت صادرات به‌گونه‌ای است که اگر یک شرکت تعاونی بخواهد 5 میلیارد تومان وام دریافت کند، بانک 6 میلیارد تومان سند ضمانت درخواست می‌کند، اما اگر همین شرکت تعاونی از طریق صندوق ضمانت وارد شود، 3.5 میلیارد تومان سند لازم دارد، زیرا صندوق ضمانت صادرات نرخ خدمات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 60 درصد کاهش داده و صدور ضمانت برای شرکت‌های تعاونی دانش‌بنیان هم رایگان شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی