عصر بازار

روند کاهشی رشد نقدینگی و پایه پولی نشانه مسیر درست است

عصر اعتبار- یکسال پس از اجرای سیاست تثبیت اثر آن بر ثبات اقتصادی کاملا مشهود است.

روند کاهشی رشد نقدینگی و پایه پولی نشانه مسیر درست است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، با اینکه تنها حدود یکسال از اجرای سیاست تثبیت اقتصادی توسط بانک مرکزی می‌گذرد، اما اثرات آن بر کاهش نوسانات بازار ارز، ثبات اقتصادی و بهبود شاخص‌های اقتصادی به خوبی احساس می‌شود.

    محمدرضا فرزین، دی ماه سال گذشته مدت کوتاهی پس انتصاب به عنوان رئیس کل بانک مرکزی، اتخاذ سیاست تثبیت اقتصادی را اعلام کرد و از مردم و فعالان اقتصادی خواست تا برای بازگرداندن ثبات به اقتصاد کشور به بانک مرکزی اعتماد کنند.

    با اینکه در ابتدا برخی افراد به اثرات این سیاست در آینده اقتصاد ایران با شک و تردید نگاه می‌کردند، اما اکنون اثرات مثبت این سیاست بر کسی پوشیده نیست و بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی سیاست تثبیت را در بهبود مولفه‌های اقتصادی کشور و ثبات بازار‌ها در ماه‌های اخیر بسیار موثر می‌دانند. در تازه‌ترین آمارها نیز رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد نرخ رشد پایه پولی که در فروردین ماه به 45 درصد رسیده بود در ماه گذشته به 39.6 درصد و برای اولین بار در آبان ماه به 38.5 درصد کاهش یافت.

    فرزین همچنین گفت که تا پایان سال نرخ رشد پایه پولی را به زیر 30 درصد کاهش خواهیم داد، به عبارتی ما نرخ رشد پایه پولی را به نرخ رشد نقدینگی نزدیک خواهیم کرد.

    وی نرخ رشد نقدینگی که در مهرماه به 26.4 رسیده بود را نیز 26.2 درصد در آبان ماه اعلام کرد و افزود: مسیر رسیدن به نرخ رشد نقدینگی 25 درصد تا پایان سال ادامه خواهد یافت و تلاش می‌کنیم تا به بخش واقعی اقتصاد آسیب نرسد.

    در همین راستا، خبرنگار ایبنا در گفت‌وگو با برخی از نمایندگان مجلس نظرات آن‌ها را نسبت به بازخورد اجرای سیاست تثبیت بر اقتصاد و جامعه، جویا شد. در ادامه نظرات این نمایندگان خانه ملت در رابطه با اتخاذ سیاست تثبیت اقتصادی و ثبات بازار‌ها در ماه‌های اخیر را می‌خوانید.

    ثبات بازار ارز نتیجه مدیریت خوب بانک مرکزی است

    حمیدرضا کاظمی؛ نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس: چند ماهی است که شاهد ثبات در بازار ارز کشور هستیم که دلیل آن مدیریت خوب بانک مرکزی است، البته طی چند وقت اخیر شاهد نوساناتی در بازار ارز بودیم که منشا اقتصادی نداشت و در نهایت با اقدامات خوب بانک مرکزی مهار شد.

     

    گاهی شاهد شیطنت و توطئه‌هایی از سوی دشمنان برای ایجاد نوسان و تلاطم در بازار ارز هستیم که نمونه اخیر آن در ماه‌های گذشته رخ داد، اما به واسطه ثبات ایجاد شده در بازار این نوسانات مهار شد وتاثیرمنفی بر اقتصاد نداشت. امیدواریم که روند رو به رشد اقتصادی و ثبات ارزی ادامه داشته باشد به طوری که بتوانیم تاثیر آن را بر قیمت کالا‌ها حس کنیم.


    روند کاهشی رشد نقدینگی و پایه پولی نشان از مسیر درست سیاست تثبیت دارد

    سید محمدرضا میرتاج الدینی؛ عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس: در چند ماه گذشته شاهد ثبات در بازار ارز و به تبع آن در سایر بازار‌ها بودیم که بررسی نماگر‌ها و شاخص‌های اقتصادی کشورنیز از بهبود اقتصادی خبر می‌دهد. در چند ماه گذشته نرخ رشد پایه پولی و نرخ رشد نقدینگی اقتصاد کشور روند کاهشی را طی کرده است و این نشان از مسیر درست سیاست تثبیت اقتصادی بانک مرکزی دارد.

     

    درست است که ثبات کامل در بازار هنوز ایجاد نشده، اما شاهد ثبات نسبی در بازار‌های مختلف کشور هستیم و با توجه به متغیر‌های اقتصادی، روند پیش رو ثبات و آرامش اقتصادی را نوید می‌دهد. ثبات در بازار ارز و سایر بازار‌ها و ایجاد ثبات اقتصادی در کشور امیدواری نسبت به آینده را افزایش می‌دهد و ما شاهد آرامش در اقتصاد و همچنین در سطح جامعه خواهیم بود.

     

    ثبات اقتصادی؛ موفقیت بزرگ دولت و بانک مرکزی بوده است

    علی‌اکبر علیزاده؛ عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: در مدت اخیر قیمت اجناس تا حدودی ثابت بوده به طوری که می‌توان این ثبات را موفقیت بزرگ دولت و بانک مرکزی دانست. ثبات قیمت‌ها در سایه کنترل رشد نقدینگی اتفاق افتاده است و کاهش رشد نقدینگی از اقدامات مناسب بانک مرکزی بوده و ما امیدواریم که ثبات ایجاد شده در بازار ارز تداوم داشته باشد.

    در ماه‌های گذشته بعضاً شاهد اُفت شاخص بورس بودیم، اما با کنترل نرخ رشد نقدینگی دلار و سکه در بازار کنترل شده که این موفقیتی بزرگ برای بانک مرکزی است. رشد تولید و جلوگیری از خلق پول توسط بانک‌ها به تداوم ثبات در بازار کمک می‌کند و دولت باید توان خود را به این بخش معطوف کند.

    در سایه ثبات اقتصادی، رشد و رونق تولید محقق می‌شود

    هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس: امروز شاهد ثبات اقتصادی در بازار هستیم که این مسئله در سایه کنترل رشد نقدینگی و کنترل رشد پایه پولی در کشور محقق شده است. امیدواریم که در ادامه مسیر نیز شاهد ثبات بیش از پیش در حوزه اقتصادی باشیم چرا که در سایه این ثبات، رشد و رونق تولید محقق خواهد شد.

     

    در هفته‌های اخیر شاهد مدیریت و کنترل نوسانات در بازار ارز توسط بانک مرکزی بودیم که لازمه تداوم ثبات اقتصادی، تداوم همین مدیریت قوی بر بازار ارز و اقتصاد کشور است. باید مراقب باشیم تکانه‌های اقتصادی پس از آرامش ایجاد در بازار که در دولت یازدهم اتفاق افتاد، در شرایط فعلی اتفاق نیفتد و با دقت لازم بر بازار نظارت و کنترل داشته باشیم.


    ثبات فعلی نوید دهنده آینده خوب و روشن است

    اقبال شاکری؛ عضو کمیسیون عمران مجلس: امروز شاهد ثبات در بازار ارز و بازار مسکن هستیم که این مسئله در سایه کاهش رشد نقدینگی و کاهش رشد پایه پولی در کشور اتفاق افتاده است. وضعیت فعلی بازار کشور ثبات ایجاد شده در آن نوید دهنده آینده‌ای خوب و روشن و همراه با ثبات بیشتر در قیمت‌ها است.

     

    اگر امروز در حوزه کالا‌های کشاورزی و مربوط به حوزه کاری وزارت سمت از اتفاقی می‌افتد به خاطر بی‌ثباتی اقتصادی نیست، بلکه مشکل در زنجیره توزیع کالا است. وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت باید سامانه‌های توزیع کالا‌ها را با دقت کنترل کنند و با نظارت دقیق اجازه ندهند که توزیع کالا وسیله‌ای برای ایجاد تورم در بازار شود.

     

    لازم ادامه ثبات اقتصادی تداوم مدیریت بازار ارز است

    انور حبیب‌زاده بوکانی؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: با توجه به کاهش رشد نقدینگی در کشور و کاهش پایه پولی شاهد ثبات نسبی در قیمت کالا‌ها هستیم.

    ثبات نسبی در قیمت کالا‌ها اتفاق افتاده است، اما لازمه ادامه آن تداوم مدیریت بازار ارز و نظارت دقیق بر بازار و اقتصاد کشور است. امیدوارم در سایه ثبات نسبی ایجاد شده و تداوم آن و همچنین رونق تولید، شاهد ثبات بیشتر در حوزه‌های مختلف اقتصادی کشور باشیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی