عصر بازار

رشد شگفت‌انگیز نقدینگی و پایه پولی

عصر اعتبار- پایه پولی و نقدینگی در سال گذشته رشدهای عجیبی را به ثبت رساندند. در سال ۹۸ بیش از ۸۷ هزار میلیارد تومان به پایه پولی کشور افزوده شده که سهم سپرده بانک‌ها و موسسات اعتباری بیشتر از دیگر اجزای پایه پولی بوده است.

رشد شگفت‌انگیز نقدینگی و پایه پولی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تجارت نیوز، نقدینگی رشد بی‌سابقه 31 درصدی طی شش سال اخیر را به ثبت رساند.

    آمارها نشان از رشد سالانه بی‌سابقه نقدینگی طی شش سال اخیر دارد.

    طبق تازه‌ترین گزارش منتشره بانک مرکزی، میزان نقدینگی کشور تا پایان سال 98 به 2472 هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال 97 معادل 31 درصد رشد داشته است. آخرین باری که رشد نقدینگی در اقتصاد به بیش از 30 درصد رسیده بود مربوط به سال 1392 و معادل 38 درصد بوده است.

    همچنین در سال گذشته شبه پول با رشد 28 درصدی نسبت به سال 97 به 2044 هزار میلیارد تومان رسیده است.

    رشد بی‌سابقه پایه پولی

    در سال 98 بیش از 87 هزار میلیارد تومان به پایه پولی کشور افزوده شده که سهم سپرده بانک‌ها و موسسات اعتباری بیشتر از دیگر اجزای پایه پولی بوده است.

    بر اساس آمارها میزان رشد پایه پولی با 32٫8 درصد رشد از 265 هزار میلیارد تومان در سال 97 به 352 هزار میلیارد تومان در سال 98 رسیده است. طی دوره مذکور رشد پایه پولی از رشد نقدینگی بیشتر بوده است.

    رشد 32٫8 درصدی پایه پولی در سال گذشته مقداری بی‌سابقه بوده است.

    به طور معمول نقدینگی در مقایسه با پایه پولی از رشد بیشتری برخوردار بوده و میزان رشد آن با اختلاف چند درصد در سطح بالاتری قرار دارد، اما طی یکسال اخیر که اقتصاد کشور دچار بحران ارزی شده گاها اتفاق افتاده که رشد پایه پولی از رشد نقدینگی پیشی گرفته که به عقیده کارشناسان تبعات نامطلوبی را برای کشور به همراه خواهد داشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی